17 INR105 2C22 cl. - C"- jff I Garage de Bliek aan het Raadhuisplein in Oostburg Met oud klasgenoot Aad Arkenbout die straat tegenover het gemeentehuis was de garage van de Opel dealer de Bliek. Als klein jongetje ging ik op mijn step kijken hoe de auto’s daar onderhouden werden. Dat vond ik machtig mooi en misschien was de geur in de garage ook wel lekker, wie zal het zeggen. Toen mocht je ’s lands wapenrok gaan dragen Ja, maar dat was heel kort. Na het IVA mocht ik me in de zomer van 1977 als dienstplichtige melden in de kazerne. Na een paar maanden bleek dat ik allergisch was en werd ik alsnog afgekeurd. Toen heb ik even nagedacht over wat ik zou gaan doen en even later zette ik mijn eerste stappen in de autobranche bij de importeur British Leyland (bekend van de merken Mini, leuke aan de IVA. Het is niet zo dat je automatisch in de verkooprichting terecht komt. Juist niet zou ik zeggen. Het is de bedoeling dat je je van daaruit verder ontwikkelt. Werkgevers besteden ook heel veel aandacht aan opleidingen en het je verder ontwikkelen. Jaguar, Rover, Triumph e.d.) in Gouda, waar ik ook ging wonen. Welke richting trok jou het meeste aan? Na de IVA ben ik verder in de marketing richting gegaan. Ik heb bij Mercedes-Benz gewerkt, een fantastisch internationaal bedrijf met een echt Duits karakter. Daarna bij het opleidingsinstituut voor de autobranche Innovam en voor bandenfabrikant Goodyear, waar ik marketingmanager was voor de Benelux. Daarna kwam je bij toeval een oud- leerling van het KWL tegen, de vader van de APK autokeuring. Ik werd gevraagd om directeur te worden van een samenwerkingsverband van BOVAG en VVN (Veilig Verkeer Nederland). Bij de sollicitatie zat namens BOVAG John Hoekzema aan tafel. Een oud-leerling van het KWL. Zijn vader was burgemeester van Oostburg. John was als directeur voor BOVAG een uitstekende lobbyist en beschikte over een groot netwerk. In de jaren ’80 werd mede door zijn inzet de APK autokeuring ingevoerd, die anders dan in andere landen, door de autobedrijven zelf mocht worden uitgevoerd. Hij overtuigde de politiek ervan dat dit in combinatie met onderhoud efficiënter was. In de jaren ’90 heb ik daar een kwaliteitscertifi ceringsbedrijf voor de autobranche maar ook voor andere branches zoals de transport- en de verhuiswereld opgezet. In die periode was de ISO certificering in opkomst. We hebben certificeringen ontwikkeld die verbonden waren aan het lidmaatschap van de brancheorganisatie, zeg maar de eisen om lid te kunnen worden. Na 9 jaar heb ik een bureau met 30 mensen achtergelaten. Zo kwam je ook in aanraking met de ontwikkeling van de Nationale Auto Pas (NAP) Het samenwerkingsverband van de ANWB, BOVAG en RAI Vereniging streefde naar een verbetering van de voorlichting rondom aan- en verkoop van gebruikte auto’s en de bestrijding van fraude, het terugdraaien van de kilometerteller. Daarvoor werd REÜNiSEENUERENiGiNG ZWiNCCLLEGE En hoe beviel de overstap? Het was een ontzettend leuke maar ook wel heel intensieve opleiding. Ik ging een echt studentenleven leven leiden. Je komt in een studentenvereniging terecht en we maakten een buitenlandse reis. Er werd ook gestimuleerd om nog iets naast je opleiding te doen. De branche is heel interessant omdat je veel mogelijkheden hebt. Dat is ook het I J J". 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Reünistenblad Zwincollege | 2022 | | pagina 19