17
INR105 2C22
cl.
-
C"-
jff
I
Garage de Bliek aan het Raadhuisplein in Oostburg
Met oud klasgenoot Aad Arkenbout
die straat tegenover het gemeentehuis
was de garage van de Opel dealer de
Bliek. Als klein jongetje ging ik op
mijn step kijken hoe de auto’s daar
onderhouden werden. Dat vond ik
machtig mooi en misschien was de geur
in de garage ook wel lekker, wie zal het
zeggen.
Toen mocht je ’s lands
wapenrok gaan dragen
Ja, maar dat was heel kort. Na het
IVA mocht ik me in de zomer van
1977 als dienstplichtige melden in de
kazerne. Na een paar maanden bleek
dat ik allergisch was en werd ik alsnog
afgekeurd. Toen heb ik even nagedacht
over wat ik zou gaan doen en even
later zette ik mijn eerste stappen in de
autobranche bij de importeur British
Leyland (bekend van de merken Mini,
leuke aan de IVA. Het is niet zo dat
je automatisch in de verkooprichting
terecht komt. Juist niet zou ik zeggen.
Het is de bedoeling dat je je van daaruit
verder ontwikkelt. Werkgevers besteden
ook heel veel aandacht aan opleidingen
en het je verder ontwikkelen.
Jaguar, Rover, Triumph e.d.) in Gouda,
waar ik ook ging wonen.
Welke richting trok jou het meeste aan?
Na de IVA ben ik verder in de
marketing richting gegaan. Ik heb
bij Mercedes-Benz gewerkt, een
fantastisch internationaal bedrijf met
een echt Duits karakter. Daarna bij het
opleidingsinstituut voor de autobranche
Innovam en voor bandenfabrikant
Goodyear, waar ik marketingmanager
was voor de Benelux.
Daarna kwam je bij toeval een oud-
leerling van het KWL tegen, de vader
van de APK autokeuring.
Ik werd gevraagd om
directeur te worden van een
samenwerkingsverband van BOVAG
en VVN (Veilig Verkeer Nederland). Bij
de sollicitatie zat namens BOVAG John
Hoekzema aan tafel. Een oud-leerling
van het KWL.
Zijn vader was burgemeester van
Oostburg. John was als directeur
voor BOVAG een uitstekende lobbyist
en beschikte over een groot netwerk.
In de jaren ’80 werd mede door zijn
inzet de APK autokeuring ingevoerd,
die anders dan in andere landen, door
de autobedrijven zelf mocht worden
uitgevoerd. Hij overtuigde de politiek
ervan dat dit in combinatie met
onderhoud efficiënter was.
In de jaren ’90 heb ik daar een
kwaliteitscertifi ceringsbedrijf voor de
autobranche maar ook voor andere
branches zoals de transport- en
de verhuiswereld opgezet. In die
periode was de ISO certificering in
opkomst. We hebben certificeringen
ontwikkeld die verbonden waren
aan het lidmaatschap van de
brancheorganisatie, zeg maar de eisen
om lid te kunnen worden. Na 9 jaar
heb ik een bureau met 30 mensen
achtergelaten.
Zo kwam je ook in aanraking met de
ontwikkeling van de Nationale Auto Pas
(NAP)
Het samenwerkingsverband van de
ANWB, BOVAG en RAI Vereniging
streefde naar een verbetering van de
voorlichting rondom aan- en verkoop
van gebruikte auto’s en de bestrijding
van fraude, het terugdraaien van
de kilometerteller. Daarvoor werd
REÜNiSEENUERENiGiNG ZWiNCCLLEGE
En hoe beviel de overstap?
Het was een ontzettend leuke maar
ook wel heel intensieve opleiding.
Ik ging een echt studentenleven
leven leiden. Je komt in een
studentenvereniging terecht en we
maakten een buitenlandse reis. Er
werd ook gestimuleerd om nog iets
naast je opleiding te doen. De branche
is heel interessant omdat je veel
mogelijkheden hebt. Dat is ook het
I
J J".
4