Streekplan Walcheren
Inmiddels waren de voorbereidingen om te
komen tot een streekplan voor Walcheren in
volle gang. In het concept-streekplan had
men inderdaad rekening gehouden met het
rapport van de snelcommissie en de locatie
voor een vliegveld bij Ritthem gehandhaafd.
De bezwarenprocedures namen een aan
vang en het gemeentebestuur van Ritthem
kwam toen echt in beweging. In de gemeen
teraadsvergadering van 30 april 1951 werd
besloten om bezwaar aan te tekenen bij
Gedeputeerde Staten. De concept-voor-
schriften van het streekplan maakten mel
ding van een obstakelvrij terrein en een
tweetal naderingszonestroken. In het obsta-
kelvrije terrein gold een absoluut bouwver-
bod terwijl voor de naderingszonestroken
strenge beperkende bepalingen waren opge
nomen omtrent bouwactiviteiten. Hierdoor
zou het economische en agrarische leven in
Ritthem aan banden gelegd worden, temeer
omdat men vermoedde dat de bouwverboden
tientallen jaren zouden gelden zonder dat er
een vliegveld werd aangelegd.
In het betreffende gebied lagen een aantal
belangrijke boerderijen zoals Boszicht
(40.10 ha.), Veldlust (30.40 ha.), Ter Linde
(25.81 ha.) en de kleinere hofstede
Waaienburg. De waarde van die boerderijen
werd toen geschat op resp. f75.000,—,
f60.000,-, f75.000,- en f50.000,-.
Door de aanleg van een vliegveld zou ook
een grote hoeveelheid rijke cultuurgrond
verdwijnen en er zou kapitaalvernietiging
plaatsvinden omdat er reeds investeringen
waren gepleegd voor de aanleg van klinker
wegen en het herstel van door de inundatie
beschadigde kapitale schuren.
Het college pleitte vervolgens voor aanleg
van een vliegveld in het Noord-Sloe waarbij
mogelijke bezwaren tegen de afstand tussen
dat vliegveld en de grote bevolkingscentra
Vlissingen, Middelburg en Goes werden
weggewuifd. Schiphol lag toch ook op ettelij
ke kilometers van Amsterdam en lag het
beroemde vliegveld "Le Bourguet" niet ca. 1
uur per autobus verwijderd van de Place de
l'Opera in het centrum van Parijs?
Ook een vijftal grondeigenaren/gebruikers
in het betreffende gebied maakten van de
gelegenheid gebruik om hun bezwaren ken
baar te maken. Zij vreesden dat de toekomst
van hun gezinnen kapotgemaakt zou wor
den. Zelfs een mime schadeloosstelling in
geld zou het verlies aan onroerend goed als
mede opheffing van het bedrijf niet goed
kunnen maken. Zij hadden al te lijden door
de verminderde opbrengsten van de zilte
grond vanwege de inundatie.
Ondanks deze bezwaren stelde de
Provinciale Staten van Zeeland in 1951 het
ontwerp-streekplan Walcheren vast met
handhaving van de bepalingen omtrent het
vliegveld.
Kroonberoep
De tijd schrijdt voort en belandt in 1954 als
het college van burgemeester en wethouders
van Ritthem een verweerschrift indient in
verband met de behandeling van het reeds
ingestelde Kroonberoep uit 1952. De
bewoordingen worden scherper en ook
wordt melding gemaakt van de zich sterk
wijzigende omstandigheden. Omnia mutan-
tur, nos et mutamus in illis, oftewel: alles
verandert, en daardoor veranderen wij ook,
zoals het college in de aanhef meldde.
Het verweerschrift telt een drietal belangrij
ke elementen:
1. Het drooggevallen gebied in het Noord-
Sloe is de beste locatie voor een vliegveld.
2. De uitvoering van de Deltawet zal door
de sterk gewijzigde omstandigheden an
dere eisen stellen op het gebied van ver
keersverbindingen.
3. Het vorderen van de aëronautisch
wetenschap (ontwikkeling van de heli
kopter) maakt een vliegveld voor
Midden-Zeeland overbodig.
Door het streekplan worden de belangen
van de eigenaren en hun bedrijven met voe
ten getreden. De zakenbelangen worden
belemmerd. Het Ritthemse college geeft
zelfs aan dat deze uitdrukking taalkundig
eigenlijk te tam is. De eigenaren worden
gesard en getergd.
Als gemachtigde van de gemeenteraad gaat
burgemeester Daniëlse met zijn bezwaren
nader in op de toestand als gevolg van de
watersnood in 1953. Aanvankelijk dacht
men dat het nog wel 15 jaar zou duren voor
dat het Noord-Sloe in aanmerking zou kun
nen komen voor de aanleg van een vliegveld.
De plannen zijn nu in voorbereiding waar
door het mogelijk wordt binnen vijf jaar in
het Noord-Sloe een vliegveld aan te leggen,
aldus Daniëlse.
Ritthem is teleurgesteld als er in 1955 een
Den Spiegel, oktober 1997
25