te dat het publiek er zeker geld voor over
zou hebben om deze ongewone attracties te
bekijken. Op het veld bij de hangar waren
drie buffetten ingericht die gepacht waren
door de Maatschappij Zeebad Vlissingen. Er
was bovendien aan een 'rampenplan'
gedacht. In een grote tent was een Brigade
van het Rode Kruis ondergebracht want bij
diverse luchtvertoningen waren er reeds
dikwijls ongelukken gebeurd. De 'latten-en-
doek'toestellen werden nog al eens
gekraakt, hoewel de vliegers er meestal wel
goed vanaf kwamen. Toch was het al een
paar maal verkeerd gegaan. Op 27 augustus
1910 was het de beroemde vliegenier
Clement van Maasdijk die tijdens een
demonstratie bij Arnhem neerstortte en het
niet overleefde. Hij werd daarmee het eerste
luchtvaartslachtoffer in Nederland. Ook het
publiek kon gevaar lopen zoals bij het zware
ongeval in Leeuwarden, toen de nog onge-
brevetteerde Vlaamse aviateur Max
Olieslager (broer van Jan) met zijn Blériot
uit de baan liep en met draaiende propeller
het publiek in reed. Een viertal dames wer
den daardoor zwaar gekwetst. Ook in
Alkmaar waren gewonden gevallen tijdens
een vliegdemonstratie in juni 1911. Door de
pers werd toen aangedrongen op strengere
veiligheidsmaatregelen. De 'ongelukken-
factor' zal dus ook bij de organisatie van
deze Vlissingse vliegweek wel een rol heb
ben gespeeld.
De drie koene aviateurs
Op de dag van de opening van de vliegweek
stonden ze klaar voor actie: Heinrich van
den Burg met zijn Darioli-monoplaan. Hij
was de eerste Nederlander die zelf een vlieg
tuig had gebouwd dat ook kon vliegen. Zijn
snelle toestel had als krachtbron een vijf
cylinder Anzanimotor van 50 PK. Daar was
Jan van Bussel (zijn ware naam was
J.Maurer, een Duitser die zich van Bussel
liet noemen), met een tweezits Blériot XI,
voorzien van een 50 PK 7 cylinder Gnöme-
rotatiemotor. De derde vliegenier was
Adriaan Mulder met een tweepersoons
Sommer-biplaan, eveneens met een 50 PK
Gnömemotor. Ze behoorden alle drie tot de
E.N.V., de Eerste Nederlandsche Vliegver-
eeniging die op het vliegterrein 'Molenheide'
bij Rijen was gesitueerd.
Vliegenier Jan van Bussel met de "Bleriot XI" - tweezitter op het exercitieterrein te Souburg,
(foto Gemeentearchief Vlissingen)
Den Spiegel, oktober 1997
5