De derde verdieping, waarvan het midden
gedeelte aan de voorkant in de Korintische
stijl, is de zolderverdieping met een groot
aantal fraaie dakkapellen. Hierna komen
we via de doorgaande, in totaal 116 treden
tellende, natuurstenen wenteltrap op een,
met lood bedekt, dakterras.
'Van hier is een vermakelijk gesicht te ge
nieten, niet alleen over de gansche stadt,
maar over een stuk Zeelandt. Men siet hier
het eiland van den Goes, de reede met de
scheepen op 't vlacke voor Rammenkens,
en het landt van Philippine, met aan de an
dere kandt tot in den Deurlo en andere zee
gaten'.
Tot zover het relaas uit het manuscript wat
zeer waarschijnlijk in 1754 ook is voltooid.
Tussen dit tijdstip en de verwoesting in
1809 zijn er in het interieur nog wel enkele
veranderingen aangebracht. Zo zijn de drie
grote geschilderde beelden van Pallas, ach
ter de Vierschaar, in het jaar 1772 ver
plaatst naar de drie ramen van de Burge
meesterskamer aan de voorzijde. Dit ter
gelegenheid van de festiviteiten rondom het
200-jarige bevrijdingsfeest. In de Vierschaar
zijn toen drie nieuwe afbeeldingen aange
bracht.
Ook werd in die periode de 'oude Secreta
rie' omgevormd tot 'Schepenkamer' waar
voor waarschijnlijk eenzelfde ruimte is ge
creëerd als op de verdieping daarboven.
En op die verdieping zijn de wapens en an
der krijgsmateriaal uit de 'Wapenzaal' over
gebracht naar de Krijgsraadkamer waarbij
ook de naam van deze ruimte werd gewij
zigd in 'Houtenzaal'.
Van de Houtenzaal kwam men in de
'Politiekamer', waar de Pensionaris en de
Minister van den Raad hun 'comptoir' had
den en waar alle belangrijke documenten,
privilegiën, ordonnanties etc. werden be
waard.
De 'Rhetoriekamer' werd in 1762 omge
vormd tot bibliotheek omdat Willem Barent
Lambrechtsen zijn omvangrijke kostbare
verzameling boeken, bij wijze van legaat,
aan de Stad had geschonken.
Aan het exterieur zijn in die ongeveer vijftig
jaar nadat J.J. Brasser zijn beschrijving op
papier had gezet, niet veel wijzigingen aan
gebracht, hoewel in 1797, op het bordes,
het wapen van de Prins van Oranje wegge
kapt is en enige maanden later ook het wa
pen van de Prins op de vierde verdieping,
hetgeen ongetwijfeld zijn oorzaak vond in
de legering van de Franse troepen.
Wat betreft de tekeningen en gravures die
in de loop van een 400 jaar van de voorge
vel zijn gemaakt, zijn ook wel enkele merk
waardigheden te vermelden.
Zo ontbreekt op de tekening met als titel
'Domus Senatoria Vlissingensis' het bordes,
hetgeen er op zou kunnen duiden dat het
Stadhuis in den 'beginne' geen bordes had,
wat ook bij het stadhuis van Antwerpen het
geval was. Ook laat een andere tekenaar
aan weerszijden van het uitstekende front
gedeelte een zestal 'kruisramen' zien, wat
ongetwijfeld een 'vertekening' is.
Wat betreft de verschillende bouwstijlen la
ten de kunstenaars ook hier en daar een
'steek' vallen. Waar de ene op de eerste
verdieping de Dorische bouworde weer
geeft is op een andere prent, op diezelfde
verdieping, de Ionische bouworde gete
kend, waaruit de conclusie kan worden ge
trokken dat niet elke (historische) prent de
juiste weergave hoeft te zijn.
1 'Arduinsteen' werd en wordt in grote hoeveelheden
in België gevonden waardoor de transportkosten re
latief gering waren.
Het is een koralenkalksteen en nu meestal hard
steen of, enigszins verwarrend 'petit graniet', ge
noemd.
April 2001
21