Winstgevende slavenhandel Wat is de rol van Michiel de Ruyter? Een kleine rondleiding Oktober 2022 25 Zeeuwse schepen vervoeren in totaal 270.000 slaafgemaakten. Ook Zeeuwse smokkelaars of lorrendraaiers zijn actief in de slavenhandel. Handelscompagnieën, kooplieden, plantage-eigenaren en de mid denstand van Middelburg en Vlissingen; ze verdienen er allemaal aan - direct of indi rect. Door recent onderzoek weten we trou wens dat de rol van de Nederlanders in de slavenhandel al veel eerder begint, moge lijk eind Zestiende Eeuw. En dat de rol van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) daarbij - in Azië - groter is dan tot nog toe werd aangenomen. In de collectie van het muZEEum zijn maar enkele objecten die verwijzen naar de sla venhandel. Hoe maak je dan een goede presentatie? Er zijn een paar schilderijen met Zeeuwse slavenschepen en een zeld zaam model van een slavenschip uit 1762, D’ Elisabet Galy. Het is een sleutelobject in de Canon van Nederland. In de nieuwe pre sentatie kunnen we gelukkig gebruikmaken van de enorme collectie van het Zeeuws Archief over de Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC). Zoals een huivering wekkende lijst waarop te zien is hoeveel mensen er op twee dagen worden gekocht bij de West-Afrikaanse Ivoorkust. Naast de nieuwe zaal in het muZEEum is een kleine donkere ruimte, waar je je enigszins in het krappe ruim van zo’n schip waant. Je hoort dan het verhaal van Olaudah Equiano. Als elfjarige maakt hij in 1756 de reis op een slavenschip dat van Nigeria naar Noord- Amerika vaart. Hij doet zijn verslag van de ontberingen tijdens de reis. sterft gemiddeld veertien procent van hen. Op de slavenmarkten in Amerika kopen plantageeigenaren de slaafgemaakten om er te gaan werken. Dat gaat er handhandig aan toe. Moeders worden vaak van kinde ren gescheiden. De schepen keren daarna terug naar Europa, volgeladen met allerlei producten. Model slavenschip D’ Elisabet Galy uit 1762, bruikleen Frans Halsmuseum Elders in het muZEEum hangt het gro te schilderij van Michiel de Ruyter door Ferdinand Bol. Het schilderij roept tegen woordig vaak vragen op bij bezoekers. Wie is die zwarte jongen die naast hem is af- gebeeld en die zo bewonderend naar hem kijkt? Een slaafgemaakte? Is de grote zee held dus toch een slavenhandelaar? Voor wie snel wat onderzoek doet op het internet lijkt de keuze beperkt: De Ruyter is wel óf niet betrokken bij de slavenhandel. Bij na der inzien blijkt de situatie complexer. De jongen op het schilderij heeft misschien nooit bestaan en kan een fantasiefiguur zijn die de kunstenaar heeft aangebracht om de status van De Ruyter te verhogen. Leden van rijke families laten zich in die tijd vaker afbeelden met een zwarte bediende die bij de huishouding hoort. Maar De Ruyter heeft geen zwarte bediende. Dat de jongen op het schilderij zwart is en zo bewonderd naar Michiel kijkt geeft natuurlijk wel te denken. De Ruyter is geen actieve slavenhande laar zoals schippers van slavenschepen dat zijn. Hij werkt niet op slavenschepen, maar vooral voor de admiraliteit (marine). In op dracht daarvan verovert hij enkele kleine forten aan de westkust van Afrika op de Engelsen. Maar niet het grote ‘slavenhan delsfort’ El Mina, zoals wel wordt beweerd. Hij koopt regelmatig (christelijke) slaafge- maakten vrij, vaak met zijn eigen geld. En dan is er het citaat uit zijn scheepsjournaal

Tijdschriftenbank Zeeland

Den Spiegel | 2022 | | pagina 27