1 S5 w 8 SPUIJE 115 Afb. 4. Provinciale boot Koningin Emma aan de steiger in Hoedekenskerke, vóór juli 1934. (Zeeuws Archief, Fotoarchief J. Torbijn, Goes, nr HDK-18.) Zondag 19 mei Na bij een bakker nog enige broden te hebben ingeslagen gingen we weer op stap. De stroom vluchtende mensen groeide met het uur. Het werd een ware vluchtelingenstroom. Er waren veel mensen te voet met de meest verschillende vervoermiddelen bij zich, alles was gepakt en gezakt. Toen we het riviertje de 'IJser' waren gepasseerd, hadden we het idee, dat we wat er ook gebeuren zou, wij wel beneden de frontlinie zaten, dus aan de geallieerde kant van het front (zoals in de 1e wereldoorlog). Toch reden we verder en naderden al gauw de Franse grens. Alles wat liep of fietste werd rechtsaf gestuurd, blijkbaar om de auto's gele genheid te geven om beter op te schieten. Het weer verder trekken. 's Avonds liepen we naar buiten, op het geschreeuw van voorbijgangers af. Er stortte een vliegtuig brandend neer en viel waarschijnlijk in de Noordzee. was al vrijwel één file waarin weinig schot zat. Een paar honderd meter van de grens was het een ongelofelijke opstopping. Van verschillende zijden schoof een grote mensenstroom op de grensafzetting af. Voetje voor voetje werden we vooruit gedrongen. De passen al wel een half uur gereedhoudend. In de opening van de prikkeldraadversperring werden de passen bekeken. De controle was niet streng, maar gaf veel oponthoud. Het was een geschreeuw en een geroep van allerlei mensen. Maar al dringend en duwend waren wij er toch na een uurtje doorheen en konden we weer verder fietsen. De weg was goed, we hadden bovendien de wind in de rug. Zo scharrelden we op onze fietsen op Duinkerken aan. Deze stad was, volgens verschillende voorbijgan gers, zwaar gebombardeerd in de afgelopen nacht. We vroegen daar aangekomen naar de mogelijkheid van het overzetten met de boot naar Engeland, maar we verwachtten er niet veel van. Er was dan ook geen sprake van een T7"- WWI1 zhi

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2022 | | pagina 10