Boekindruk: Het wonder van de hbs SPUIJE 115 45 Afb. 1. Lerarenteam, 1871, v.l.n.r.: F.L. Faisely, M.J. de Witt Hamer, directeur S.C.L. Mesch, E. Huizinga, P.J.F. Vermeulen en D. de Koning. (Foto uit het boek.) 'Vroeger was alles beter' is misschien wel het meest gebruikte cliché. In de meeste gevallen is zo'n cliché regelrechte onzin, want het zegt meer over de gevoelens van ontevredenheid over de huidige situatie dan over het verleden zelf. Nu ik echter Het wonder van de hbs van Jan Blokker heb gelezen, ben ik toch enigszins van gedachten veranderd. Als voormalig geschie denisdocent aan het Goese Lyceum ging mijn hart sneller kloppen, toen ik het verhaal over de beginjaren van deze school - de voorloper van het Goese Lyceum - las, en de status die leraren toen genoten. Volgens Blokker waren het de leraren die van de school een blijvend succes maakten, niet alleen in Goes maar ook in andere Nederlandse plaatsen waar hogere burgerscholen werden gesticht. Ik citeer: Vervuld van hooggestemde idealen waren zij naar de verre uithoeken van het land gereisd, als apostelen van het moderne onderwijs. Al direct na hun aankomst togen zij aan het werk om hun school en hun onderwijs vorm te geven. Dat werk vatten zij gezamenlijk aan. Bij hun apostolische activiteiten brachten ze hun hoge status mee. Die status ontleenden zij aan hun opleiding, hun salaris en hun ervaring. De lerarenteams waren met zorg samengesteld, veelzijdig en bekwaam. Zij waren imposante verschijningen in het straatbeeld. Hun kwalitei ten en status straalden af op de school waar zij waren aangesteld. Ik denk dat er maar weinig docenten zullen zijn die hun vingers niet aflikken bij het lezen van deze woorden. Maar dit terzijde. Jan Blokker, docent geschiedenis in het middel baar onderwijs, en bekend auteur van onder meer Het vooroudergevoel De vaderlandse geschiedenis en Nederland in twaalf moorden, heeft ons getrakteerd op een gedegen onder zoek naar de totstandkoming van de hbs in Goes en elf andere kleinere gemeenten in het land. Een grotendeels braakliggend terrein dat zich uitstekend leent voor een promotieonder zoek, want afgezien van populair-wetenschap pelijke publicaties zoals het in 2017 verschenen Wij van de HBS - Terug naar de beste school van Nederland van Roel Bouwman en Henk Steenhuis, is er nog maar betrekkelijk weinig wetenschappelijk onderzoek naar deze school verricht. En dat is verwonderlijk voor een insti tuut dat tot op de dag van vandaag door velen beschouwd wordt als het kroonjuweel van het middelbaar onderwijs. Terwijl Nederland een rijke traditie kent van grotendeels mis lukte onderwijshervormingen (Middenschool, Basisvorming, Tweede Fase en Studiehuis, het Nieuwe Leren), kwam er in 1863 met de hbs een school van de grond die iets meer dan een eeuw standhield en die grote faam verwierf. Van het begin af aan ging er van de hbs een grote aantrekkingskracht uit. Het vakkenaan bod was groot en uitermate divers. Als symbool voor de maatschappelijke vooruitgang groeide de school al snel uit tot dé school waar de jongeren zich konden ontwikkelen en verheffen Jan Blokker, Het wonder van de hbs - Een onderwijshervorming die slaagde, Amsterdam 2021, ISBN 978 90 214 3595 4, prijs 24,99.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2022 | | pagina 47