Nieuwe leden Rectificatie Bestuur Over de auteurs ffettek&ftt aan cjJoa cve/ul deeJt gec&maejuee/ul doen r fiev amfuxAJv van aioA van Irfi&eikaAten tut hét (JJeétlaticL Milva consultatiebureauwerk te hervatten. Ratten en muizen hadden door de inundatie een goed heenkomen gezocht in de huizen en andere gebouwen met alle gevolgen van dien. Doordat de Duitsers matrassen en beddengoed behulpzaam bij het reinigen van woningen. Het duurde echter nog jaren voordat de wederopbouw van Schouwen-Duiveland weer enige vorm kreeg. Toen de realisatie daarvan enigszins in zicht kwam was daar, na minder dan acht jaar, 1 februari 1953... Met dank aan de heer Ton Tielen, archivaris van het Nederlandse Rode Kruis. verplaatsten en dit na de bevrijding centraal werd verzameld, had vrijwel iedereen last van vlooien. Luizen en schurft kwamen eveneens veel voor. De isolatie van het eiland kwam juist op de, hiervoor genoemde verkeersmoeilijkheden, wel het sterkst tot uiting. Dit werd veroorzaakt door gebrek aan materieel en brandstof. Daardoor waren ook de verbindingen tussen de dorpen en Zierikzee zeer beperkt: er moest veel gelopen worden. Het ontbrak namelijk ook aan fiets(band)en. Het herstel van woningen en de bouw van noodvoorzieningen werd erg belemmerd door het gebrek aan bouwmateriaal. Uit de restanten van verwoeste gebouwen werd zoveel mogelijk bruikbaar materiaal vrijgemaakt. Kozijnen en (afgebikte) stenen werden hergebruikt bij de bouw van noodwoningen en noodstallen. Het tekort aan glas, om de huizen zoveel mogelijk voor de winter wind- en waterdicht te krijgen, werd deels gecompenseerd door het gebruik van glas van broeikassen uit het Westland. Van diverse kanten werd aan Schouwen- Duiveland hulp geboden. De H.A.R.K. (Hulpactie Rode Kruis) voorzag velen van elders ingezamelde, tweedehands kleding, schoeisel, huishoudelijke artikelen en meubilair. Het VHK (Vrouwen Hulpkorps, voorloper van de Milva) verleende hulp bij de bestrijding van ongedierte en was bereid om diensten te verlenen bij het vervoer van personen. Ook vrijwilligers van buiten het eiland, zoals een ploeg van 22 meisjes uit Waddinxveen, waren 28 Bestuur: Edzard Gelderman, voorzitter Joyce van Dijke-Vermeulen, secretaris Christan Zantboer, penningmeester Gé Berghout Piet van Beveren Ria Geluk Aize Meintema Lydia Mol-Sipman Kees Struyk Secretariaat: Postbus 70 4300 AB Zierikzee Tel: 06 292 429 45 secretariaat@stad-en-lande.nl Dhr. L. Leeuw te Bergen op Zoom Dhr. J. Vijgenboom te Burgh-Haamstede Dhr. J. Ten Doesschate te Dreischor Dhr. M.N. Smalheer te Rekem (België) Mevr. G.D. Ruissen te Ouwerkerk Dhr. A. de Koning te Noordgouwe De vereniging heeft nu 633 betalende leden. Betty Blikman (1947) woonde van 1982 t/m 2010 op Schouwen-Duiveland, waar ze rondleidingen gaf in Zierikzee en vele andere plaatsen. Ze was medewerker aan de rubriek 'Even omzien' in de Provinciale Zeeuwse Courant en publiceert sindsdien over diverse onderwerpen uit de eilandelijke geschiedenis. Henk Dalebout (1958) is procestechnologisch specialist bij Zeelandia. Hij werkte samen met Wim de Vrieze en Frans Westra aan het boek Noordwelleeen polderdorp achter de duinen (2008). Met Sander den Haan publiceerden zij in Nehalennia een artikel over een middel eeuws belastingdocument van de kop van Schouwen (2012). Sinds 2017 is hij lid van een projectgroep van de Kloosterwelle om een kloosterroute op Schouwen-Duiveland tot stand te brengen. Parallel hieraan werkt hij aan een publicatie over de kloosters op Schouwen. Arie Damman (1941) was 40 jaar werkzaam in het openbaar basisonderwijs in Burgh- Haamstede. Als voorzitter van de Stichting Westerschouwen Kultureel (tot 2009) was hij nauw betrokken bij de expositieruimte De Bewaerschole en de totstandkoming van het museum De Burghse Schoole (1992). In 3 artikelen in de Kroniek (2004, 2011 en 2014) beschreef hij de geschiedenis van het onderwijs in Burgh. Saskia Eggink-du Burck (1944) studeerde af aan de HTS in Dordrecht, afdeling chemische techniek, en werkte vervolgens een aantal jaren in de research. Ze woont sinds 1969 op het eiland, eerst in Zierikzee en nu in Nieuwerkerk. Ze heeft een atelier en galeriewinkel in Zierikzee. Zij heeft talloze exposities gehad. Ook heeft ze verschillende jaren grafische bijdragen geleverd aan Stad en Lande. Jan de Jonge (1948) studeerde fysiotherapie en acupunctuur in Utrecht en was daarna werkzaam als fysiotherapeut in Veenendaal en op Schouwen-Duiveland. De Jonge is auteur van het boek Tussen de Hoge Hilleweg en de Lage Maireweg waarin hij verhalen heeft gebundeld van mensen die hij in de loop van de jaren in zijn praktijk ontmoette. Hij vrijwilligerswerk, onder andere in Kenia, voor verschillende organisaties. Rinus van Langeraad (1938) werd als boeren zoon in Oosterland geboren. Na de openbare lagere school aldaar en de middelbare school in Zierikzee, volgde hij een opleiding voor cultuurtechnicus. Hij werkte in diverse functies bij het ingenieursbureau voor West Nederland van Heidemij/Arcadis in Haarlem en Hoofddorp. Sinds zijn pensionering in 1998 is Rinus vrijwillige medewerker bij het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag. Daarnaast is hij correspondent van het Gemeentearchief Schouwen-Duiveland en actief lid van de Zêêuwse Dialect Verênigienge. Marco van de Plasse (1950) is (tekst) schrijver, dichter en theatermaker. Daarnaast exposeert hij regelmatig in duo-projecten met beeldende kunstenaars. Sinds 1990 heeft hij een eigen tekstbureau. Ook levert hij creatieve ideeën voor het bedrijfsleven. In 2005 won hij mede als schrijver/theatermaker de cultuurprijs "t Peerd'. Hij publiceerde diverse (cultuurhistorische) boeken en vier dichtbundels. Zijn boek Negentig+. Het verhaal en gezicht van een regio was een regionale bestseller en is in 2016 verfilmd middels zes korte tv-documentaires. 29 In Stad&Lande nummer 152 verscheen het artikel 'Met de spoorboot mee' van Jan de Jonge. Op pagina 20 wordt vermeld dat het draagvermogen van Spoorboot nummer 2 drieduizend kilogram bedroeg. Naar aanleiding daarvan merkte Peter Maartense terecht op dat dit wel erg krap was. Naar aanleiding hiervan laat De Jonge weten dat het draagvermogen van Spoorboot nummer 2 dertigduizend kilogram bedroeg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 2018 | | pagina 15