"'-£v 0^1 28 STERNA DECEMBER 2022 Nu in dat Nederland van 90 jaar later rondkijkend zien wij hoe gelijk Thijsse heeft gekregen. Jaap Wolters, de hulde toekomende vormgever van ‘Een voorrecht....' geeft ook via de boekcover het verschil tussen het Nederland van toen en nu aan: op de achtergrond van Voermans aquarel ‘Dijkhelling met bloemen’ ontwaart men een rij windturbines. TEKST GERARD OUWENEEL ILLUSTRATIES VERKADEALBUMS Thijsse gaf de kunstenaars richtlijnen hoe hij de platen graag zag. In een brief van september 1936 met als aanhef‘Waarde Voerman’ geeft hij aanwijzingen voor de plaat van De Beer. Voerman brengt daarna slechts in mindere mateThijsses wensen in. Buijsman deed er goed aan in ‘Een voorrechtregelmatig delen van Thijsses teksten over te nemen. Dan valt weer op hoe jaloersmakend de grote jac. P. schreef. In beide albums signaleert hij frequent de gevaren die op langere termijn op het landschap van Nederland afkomen, aantastingen van de sprekende panorama’s die de albums indringend in beeld brengen. Een ook valt op hoe vriendelijk en overbruggend de Thijsse- taal is, een schril contrast met de agressie wekkende toonzettingen waarin huidige belangentegenstellingen worden verwoord. z Het valt op dat Waddeneilanden ontbreken. Vonden Verkade en Thijsse destijds dat deze door het eerder verschenen Texel-album genoeg aandacht hadden gekregen? Vogels en planten voeren soms de boventoon op de landschapsaquarellen. Vogelaars zullen incidenteel kritisch de wenkbrauwen fronsen, hetgeen Niko Tinbergen trouwens 90 jaar geleden al deed. In WWW zien we man toppereenden op een veenpias. De slecht gelukte goudplevieren in een voorjaarsheidelandschap van H. Rol, ook in WWW, hadden gelet op het seizoen natuurlijk in hun broedkleed getooid moeten gaan, trouwens een meer inspirerende pluimage voor kunstschilders. - V W- J ■V'

Tijdschriftenbank Zeeland

Sterna | 2022 | | pagina 15