"'-£v
0^1
28
STERNA DECEMBER 2022
Nu in dat Nederland van 90 jaar later rondkijkend zien
wij hoe gelijk Thijsse heeft gekregen. Jaap Wolters, de
hulde toekomende vormgever van ‘Een voorrecht....'
geeft ook via de boekcover het verschil tussen het
Nederland van toen en nu aan: op de achtergrond van
Voermans aquarel ‘Dijkhelling met bloemen’ ontwaart
men een rij windturbines.
TEKST GERARD OUWENEEL
ILLUSTRATIES VERKADEALBUMS
Thijsse gaf de kunstenaars richtlijnen hoe hij de platen
graag zag. In een brief van september 1936 met als
aanhef‘Waarde Voerman’ geeft hij aanwijzingen voor
de plaat van De Beer. Voerman brengt daarna slechts
in mindere mateThijsses wensen in. Buijsman deed
er goed aan in ‘Een voorrechtregelmatig delen
van Thijsses teksten over te nemen. Dan valt weer
op hoe jaloersmakend de grote jac. P. schreef. In
beide albums signaleert hij frequent de gevaren die
op langere termijn op het landschap van Nederland
afkomen, aantastingen van de sprekende panorama’s
die de albums indringend in beeld brengen. Een ook
valt op hoe vriendelijk en overbruggend de Thijsse-
taal is, een schril contrast met de agressie wekkende
toonzettingen waarin huidige belangentegenstellingen
worden verwoord.
z
Het valt op dat Waddeneilanden ontbreken. Vonden
Verkade en Thijsse destijds dat deze door het eerder
verschenen Texel-album genoeg aandacht hadden
gekregen? Vogels en planten voeren soms de
boventoon op de landschapsaquarellen. Vogelaars
zullen incidenteel kritisch de wenkbrauwen fronsen,
hetgeen Niko Tinbergen trouwens 90 jaar geleden
al deed. In WWW zien we man toppereenden op
een veenpias. De slecht gelukte goudplevieren in
een voorjaarsheidelandschap van H. Rol, ook in
WWW, hadden gelet op het seizoen natuurlijk in hun
broedkleed getooid moeten gaan, trouwens een meer
inspirerende pluimage voor kunstschilders.
-
V W-
J
■V'