Toen hij terugkwam van een verre reis zag hij dat het de toren drie ramen had in plaats van de oorspronkelijke twee ramen. Zijn dochter werd bij hem geroepen en zij verklaarde dat ze zich in het geheim tot 10 ders te beschermen sloot haar vader haar op in een toren. het christendom had bekeerd en daarom een derde venster had laten aanbrengen. De drie ramen stonden symbool voor de Heilige Drievuldigheid. Haar vader werd woedend en sloot haar op in een kerker. Barbara bleef weigeren haar geloof op te geven. Haar vader liet haar folteren, maar ze gaf niet toe. Elke ochtend bleken haar verwondingen op wonderbaarlijke wijze te zijn genezen. Ze slaagde erin te ont snappen en kon schuilen in een grot die ontstond toen een berg op miraculeuze wijze openscheurde. Ze werd echter ver raden waarna haar vader haar eigenhandig onthoofdde. Op datzelfde ogenblik werd hij dodelijk getroffen door een felle blik semschicht. De naamdag van Sint Barbara is 4 december. In de Middeleeuwen waren de mensen doordrongen van de kwetsbaarheid van het bestaan. Men werd niet oud, adequate geneeskunde was er vrijwel niet en er deden zich vele ziekteplagen voor. Men leefde bij de dag. Het memento mori geeft uitdrukking aan het middeleeuwse wereldbeeld, waarin het leven op aarde als slechts tijdelijk wordt beschouwd. Alles daarvan wordt beschouwd als ijdelheid (het vanitas-thema in de kunst), alleen het leven na de dood is eeuwig. Het christe lijk geloof gaf perspectief aan de mensen, niet alleen door een uitzicht op een leven na de dood maar gaf ook gemoedsrust wanneer men de dood in de ogen keek. De Middelburgers in de vijftiende eeuw putten dan ook moed uit het voorbeeld van Barbara en riepen haar aan om hulp in doodsbedreigende situaties. Barbara had immers laten zien dat ze ondanks opslui ting, vervolging en de marteldood, stand hield en haar geloof niet verloor, maar daar juist hoop uit putte. Het vervaardigen van het Sint Barbarabeeld Het bleek na vele maanden via internet op zoek te zijn geweest naar heiligenbeel den, dat een passend Sint Barbarabeeld voor de Gasthuiskerk niet te vinden was. Bovendien waren deze beelden van gips en konden daardoor niet in de buiten lucht geplaatst worden. Dit was dan ook de aanleiding voor de kerkenraad van de Gasthuiskerk om opdracht te geven aan de Commissie van Beheer om op zoek te gaan naar een beeldhouwer die een nieuw beeld kon maken en een restauratieschil der voor de decoratie. Enkele gemeenteleden gaven de tip om eens contact op te nemen met Lein Sint Barbarabeeld uit Schwaben, 1480. Kaland in Westkapelle van het atelier Beelden in Hout. Hij was op dat moment bezig met de afronding van zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Scho ne Kunsten in Antwerpen en had al een aantal prachtige houten beelden gemaakt. Na overleg was Lein Kaland bereid om het beeld van bijna 1 meter hoog te gaan maken en hij gaf aan dat in de zomer van 2019 het beeld gereed kon zijn. Ook werd de tip gegeven om meester schilder Barre Verkerke van BVK Paint- works in 's-Heer Arendskerke te benade ren. Barre Verkerke heeft zich gespeciali seerd in imitatie, decoratie en restauratie waarbij een grote diversiteit aan technie ken wordt gebruikt. Afgesproken werd dat hij het polychromeren van het beeld zou verzorgen waarbij het beeld in januari 2020 gereed zou moeten zijn. Samen met fijnschilder Fiona Broeders heeft hij het beeld van de historisch verantwoorde kleuren voorzien. Het bleek dus mogelijk om kunstenaars op topniveau in de directe omgeving van Middelburg te vinden. Het maken en polychromeren van het beeld heeft in totaal bijna een jaar in be slag genomen. Het wachten is alleszins de moeite waard gebleken. Een uniek en prachtig beeld siert nu de nis van de Gasthuiskerk. In de Middeleeuwen waren er in de stad Middelburg op en in de kerkgebouwen en op de hoeken van de straten overal heiligenbeelden te zien. Op dit moment is daar in het straatbeeld van de stad niets meer van terug te vinden. Met de plaatsing van het Sint Barbarabeeld wordt dus een stukje historie van de stad teruggehaald. Voor de plaatsing van het beeld moest wel

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2020 | | pagina 10