11 eerst een monumentenvergunning worden aangevraagd bij de gemeente Middelburg. Deze aanvraag werd aanvankelijk niet goedgekeurd waarna een tweede aanvraag is ingediend die wel werd geaccepteerd. Uiteraard is ook naar de bekostiging van het beeld gekeken. Vanuit het restauratie budget in 2018 was daarvoor geen ruimte meer, zodat gestart is met fondsenwer ving. Met dank aan met name de Stichting de Godshuizen en het Prins Bernhard Cultuurfonds Zeeland is het gelukt om de kosten te dekken. Uitgangspunten In overleg met de beeldhouwer zijn de volgende uitgangspunten gekozen bij het maken van het beeld. Het beeld van Sint Barbara moet passen in de nis boven de deur en is 96 cm hoog. De achterkant van het beeld moet vlak zijn, zodat het tegen de achterkant van de nis kan staan. Daardoor staat het zo ver mogelijk in de nis, wat beschutting geeft en voorkomt dat er bijvoorbeeld vogels achter kunnen komen. Het beeld moet verankerd kun nen worden in de nis. Voor het ontwerp van het beeld wordt gebruik gemaakt van afbeeldingen van enkele mooie bestaande middeleeuwse beelden zodat het beeld wordt uitgevoerd in de stijl van de periode waarin de kerk is gebouwd. Dat betekent een klassiek gezicht, draperie in de kleding en klassieke haardracht waarbij het Sint Barbarabeeld uit 1480 uit Schwaben als uitgangspunt voor het maken van het nieuwe beeld geformuleerd werd. Het beeld van Sint Barbara dient vergezeld te gaan van twee attributen: een toren en een (bijbel)boek. Het beeld wordt naar de oorspronkelijke kleuren gepolychromeerd door een fijnschilder, bij het houtsnijden wordt daar rekening mee gehouden. Hoewel uitvoering in steen een mogelijk heid was, is toch gekozen voor eikenhout. Omdat het houten beeld in de buiten lucht staat, moet rekening gehouden wor den met verschillen in luchtvochtigheid. Vervorming of scheurvorming is nooit helemaal uit te sluiten, maar er is wel het nodige gedaan om dat risico zo klein mogelijk te laten zijn. Zo is topkwaliteit eikenhout gekozen dat in verschillende delen is verlijmd. Om de spanning op het hout door temperatuurwisselingen in de buitenlucht te verminderen, is het beeld aan de achterkant uitgehold. Daarnaast wordt het hout tegen weersinvloeden beschermd door de aangebrachte verfla gen en staat het beeld vrij in de nis, zodat er geen water in de nis kan blijven staan. Overigens staat het beeld in de noord westgevel redelijk beschut voor wind en regen. Het beeld staat vrij hoog zodat het beeld vanaf de straat schuin van onderop wordt gezien. Overdag schijnt het licht tussen de gebouwen en de bomen aan de Lange Delft door, waarbij direct zonlicht vrijwel niet optreedt. 's Avonds wordt het beeld uitgelicht door een aangebrachte spot aan de overkant van de straat. Doordat hier mee bij het snijden van het beeld rekening is gehouden, ontstaat schaduwwerking die er samen met de polychromie voor zorgt dat de details van het beeld vanaf de straat goed te zien zijn. Het beeld is door een stang verankerd aan de muur. Werkwijze De beeldhouwer is begonnen met het inmeten van de afmetingen van de nis en heeft vervolgens een ontwerptekening van het beeld gemaakt waarbij met de hierbo ven genoemde uitgangspunten rekening is gehouden. Daarmee werd de compositie vastgelegd, passend in de nis en werd het globale beeld bepaald van de houding, de kleding en de attributen. Toen dit ontwerp was goedgekeurd kon de heer Kaland begin nen met het in klei boetseren van het beeld op basis van de tekening en in de juiste afmetingen. Op basis van dit model zijn enige aanpassingen aan het ontwerp van het beeld en de toren aangebracht waarna het model goedgekeurd kon worden. Op basis van dit kleimodel is vervolgens een afdruk in gips gemaakt wat als 'blauw druk' voor het houten beeld kon dienen. Dit gipsbeeld is in de nis geplaatst om te bezien of de afmetingen, de houding en de schaduwwerking van het beeld aan de eisen voldeden. Het bleek dat het gipsbeeld perfect paste zodat met het uitsnijden van het beeld uit het eikenhout kon worden begonnen. In september 2019 was het houten beeld gereed. Het zag er fantastisch uit tot in de kleinste details. Ook de houtstructuur was prachtig zodat even discussie ontstond of het beeld wel gepolychromeerd moest worden. Toch is het beeld door de beeld houwer naar de meester-schilder gebracht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2020 | | pagina 11