In overleg met de beeldhouwer en de
meester-schilder is er voor gekozen om zo
dicht mogelijk aan te sluiten bij de eind
vijftiende eeuw gebruikte kleuren bij het
polychromeren van kerkbeelden. Hierbij
zijn de kleuren van het beeld uit 1480
uit Schwaben als uitgangspunt genomen.
Tevens is de beschrijving uit 1500 van
de opbouw van de kleuren uit het atelier
van Jan van Eyck in Mechelen gehanteerd
en is rekening gehouden met de symbo
lische betekenis van de kleuren die een
middeleeuwse fijnschilder gebruikte. Zo
was goud de kleur die rijkdom, macht en
goddelijkheid uitstraalde. Rood de kleur
van liefde, offer en uitdrukking van lijden.
Blauw de kleur van Maria, goddelijkheid,
onschuld en trouw.
De meester-schilder heeft het houten
beeld geschilderd in twee witte primerla-
gen. Vervolgens zijn zes andere verflagen
opgebracht waarmee de ondergrondkleur
is opgebouwd. Daarna is het beeld gegla
ceerd met drie transparante lagen voor
dieptewerking en het verouderingseffect.
De verdiepte delen van het beeld zijn met
behulp van omber geaccentueerd. In de
mantel lopen felrood en steenrood door
elkaar. De bovenrok heeft een groenblau
we kleur. De onderrok die er aan de hals
bovenuit komt, heeft een crème kleur.
Nadat de meeste ondergrondkleuren
waren aangebracht, is een bezoek aan het
schildersatelier gebracht waarbij de beslis
singen over de definitieve afwerkkleuren
zijn gemaakt. Voor de afwerking zijn twee
lagen satijnglans aangebracht waarop
vervolgens glansgoud en brons van poly-
vine op de haren is aangebracht en blad
goud (torengoud van 23,75 Karaat) op de
randen van de mantel en de diadeem. Het
beeld is afgewerkt met twee lagen blanke
topcoat 2K.
Met de plaatsing van het Sint Barbara-
beeld is de restauratie van de Gasthuiskerk
definitief afgerond. Het bleek dat de
realisatie van het beeld meer tijd en geld
kostte dan aanvankelijk gedacht maar het
is alleszins de moeite waard gebleken.
De foto's van het Middelburgse Sint Bar-
barabeeld zijn gemaakt door Klazien Dijk
huizen-Groot Nibbelink (kgn fotografie).