In overleg met de beeldhouwer en de meester-schilder is er voor gekozen om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de eind vijftiende eeuw gebruikte kleuren bij het polychromeren van kerkbeelden. Hierbij zijn de kleuren van het beeld uit 1480 uit Schwaben als uitgangspunt genomen. Tevens is de beschrijving uit 1500 van de opbouw van de kleuren uit het atelier van Jan van Eyck in Mechelen gehanteerd en is rekening gehouden met de symbo lische betekenis van de kleuren die een middeleeuwse fijnschilder gebruikte. Zo was goud de kleur die rijkdom, macht en goddelijkheid uitstraalde. Rood de kleur van liefde, offer en uitdrukking van lijden. Blauw de kleur van Maria, goddelijkheid, onschuld en trouw. De meester-schilder heeft het houten beeld geschilderd in twee witte primerla- gen. Vervolgens zijn zes andere verflagen opgebracht waarmee de ondergrondkleur is opgebouwd. Daarna is het beeld gegla ceerd met drie transparante lagen voor dieptewerking en het verouderingseffect. De verdiepte delen van het beeld zijn met behulp van omber geaccentueerd. In de mantel lopen felrood en steenrood door elkaar. De bovenrok heeft een groenblau we kleur. De onderrok die er aan de hals bovenuit komt, heeft een crème kleur. Nadat de meeste ondergrondkleuren waren aangebracht, is een bezoek aan het schildersatelier gebracht waarbij de beslis singen over de definitieve afwerkkleuren zijn gemaakt. Voor de afwerking zijn twee lagen satijnglans aangebracht waarop vervolgens glansgoud en brons van poly- vine op de haren is aangebracht en blad goud (torengoud van 23,75 Karaat) op de randen van de mantel en de diadeem. Het beeld is afgewerkt met twee lagen blanke topcoat 2K. Met de plaatsing van het Sint Barbara- beeld is de restauratie van de Gasthuiskerk definitief afgerond. Het bleek dat de realisatie van het beeld meer tijd en geld kostte dan aanvankelijk gedacht maar het is alleszins de moeite waard gebleken. De foto's van het Middelburgse Sint Bar- barabeeld zijn gemaakt door Klazien Dijk huizen-Groot Nibbelink (kgn fotografie).

Tijdschriftenbank Zeeland

Bulletin Stichting Oude Zeeuwse kerken | 2020 | | pagina 12