DE AAP, DE MOUW EN DE V.O.W. door P MAAS
Zo af en toe lees je in de krant iets wat je hoogst
verbaast, waar je nekharen van rechtop gaan staan óf
waarvan je denkt: dat kan toch geen waar zijn zeker
Dat overkwam mij de afgelopen weken bij het lezen van
enkele artikelen die een grote verandering voorspelden
voor ons zeeuwse land.
Daar was b.v. het verhaal op 29-10-'88. Hierin wordt
gesteld dat de Zeelandbrug in het jaar 2000 verbreed
moet worden tot een vierbaansweg en moet daardoor dus
een volwaardige autosnelweg worden. Daar was ook het
artikel op 5-11-'88. In 1992 zal het vervoersaanbod op
het veer Kruiningen - Perkpolder met een slordige 30%
afnemen. Oorzaak: het openstellen van de Liefkenshoek-
tunnel bij Antwerpen én de openstelling van de grenzen
in E.G.-verband. Terloops vermeldt men dat dan volstaan
kan worden met slechts een dubbeldekker en een
enkeldeks-veerboot
Om het ridicule van deze berichten in te kunnen zien
moeten we een eind terug in de tijd. toen de plannen
voor de aanleg van een V.O.W. nog maar pas geboren
waren. Het enige argument wat toen gebruikt werd om een
dergelijk grootschalig karwij te rechtvaardigen, was dat
de Zeeuws-Vlamingen zo ontzettend geïsoleerd zijn en dat
een vaste verbinding zo veel goeds kon doen voor die
inwoners van het meest zuidelijke stukje Zeeland. Maar
ook toen al waren we achterdochtig en konden we een niet
met name te noemen substantie ruiken aan de knikker.
Want waren het wel de Zeeuws-Vlamingen zelf die om die
V.O.W. vroegen Voelden wij ons werkelijk zo geïso
leerd En bovendien, hoe kan één vaste centrale
verbinding de veronderstelde isolatie opheffen, daar
waar nu twee goed functionerende veerverbindingen
zijn
Toch bleef dit heel lang het enige argument en zelfs
werd zeer nadrukkelijk gesteld dat die V.O.W. een
uitsluitend regionale verbinding moest worden. Maar
gaandeweg gingen puur economische motieven meer de
boventoon voeren en werd de V.O.W. belangrijk voor het
bedrijfsleven. De kanaalzone moest een rechtstreekse
verbinding krijgen met het sloegebied bij Vlissingen.
Ondertussen is men tussen Frankrijk en Engeland druk
bezig de kanaaltunnel aan te leggen (en wat ze daar in
het groot kunnen.en vanuit Rotterdam is al diverse
170