erigens ben ik geneigd om over die vei
heid nog dit op te merken dat het niet de
is die gevaarlijk is, maar dat het de
bruikers zijn die het tot een gevaarlijke
g maken! Of er nu zoveel mensen zijn
3 hun verstand eens voorrang geven'
rkt u vanzelf wel wanneer u over deze
3 rijdt en braaf de maximum snelheid
ioudt. We begrijpen trouwens dat de
egp neente Terneuzen binnenkort al een be-
n maakt met een reconstructie van de
gang door Zaamslag. Daar kan dus
ijkbaar nog eeen hoop aan verbeterd wor-
n. Het doorgaand verkeer zal worden
ïgeleid en ja, er is dus een alternatieve
ute, de S 25 ten zuiden van Axel (Hulst -
sdale - Axel). Een route die ons inziens
weinig betrokken wordt binnen deze hele
scussie. Nu u hier toch bent mag ik u
r,bevelen om deze weg eens te bereiden
te zien hoe goed deze aansluit op de
jractaatweg (S30) met een rechtstreekse
\jerbinding richting België en de kanaalzo-
re Terneuzen - Sas van Gent. En zie ook
e ens hoe goed de verbinding is via de RW
6 laar Hulst en zelfs naar het Antwerpse.
Opwaardering van deze weg verdient dus
|tek de voorkeur, zeker wanneer een
'OV in zicht komt. Een WOV, waar onze
ereniging overigens absoluut geen voor
tander van is, een WOV die het gehele
erkeerssysteem van en naar Zeeuws-
laanderen geheel op zijn kop zal zetten,
oncluderend pleiten wij voor het Nul-plus
Iternatief; verbetering van de bestaande
/61, waarbij het belangrijkste knelpunt
et worden weggenomen, namelijk de
rug over het kanaal bij Sluiskil. Een en
nder dient gepaard te gaan met een op-
aardering van de S30. Op een vraag uit
Be commissie, of een brug niet eenzelfde
cnelpunt is is als de kern Zaamslag en
llaarom in onze visie ook zou moeten wor-
len gehandhaafd, kon geantwoord worden
lal het niet de bedoeling is om het verkeer
jeneel te blokkeren. Een brug heeft een
/erkeersstoppend effect; een passage
Joor een kern heeft een verkeersremmend
affect. Voorts werd gevraagd of de S25 een
alternatief kan zijn als de WOV er niet komt
We dachten van wel. Het verkeer Terneu
zen - Hulst kan gebruik maken van Trac-
taatweg en S25. Ten opzichte van RW61 is
dit 2 kilometer om wat in reistijd twee minu
ten extra betekent. Daar kun je toch geen
bezwaar in zien. Bovendien vervalt een
eventuele rondweg om Terhole. Het ver
keer van en naar Terneuzen - Perkpolder
zal de RW61 blijven gebruiken. Aanpassing
van deze weg en verbetering van de kom-
traverse door Zaamslag zal de situatie
moeten verbeteren. Ook Gedeputeerde
Staten van Zeeland in de persoon van Dhr.
J. Hennekeij, gedeputeerde. Gesteld werd
dat de S25 absoluut niet als alternatief
wordt gezien en dat de verkeersveiligheid
noopt tot aanleg van K04 - variant, de
duurste omleiding ten noorden van Zaam
slag en ten zuiden van Zaamslagveer en
Stoppeldijkveer. Vertegenwoordigers van
uit de landbouw zijn het daar absoluut niet
mee eens en pleiten voor een opwaarde
ring van diezelfde S25 als volwaardig alter
natief. Ze wijzen op de bijzonder
ongunstige kaveldoorsnijding bij de K04
en ook wordt de schade aan natuur en
landbouw genoemd bij de overige varaian-
ten met name de dijkdoorsnijdingen bij
Zaamslagveer. Niet hardop genoemd deze
middag maar wel overal voelbaar is de
vraag waarom de provincie toch zo hard
nekkig de S25 afwijst als alternatief. Speelt
het soms een rol dat de S25 een provinciale
weg is en een opwaardering dus op kosten
van de provincie komt? De ter discussie
staande weg door Zaamslag is immers een
rijksweg waarbij de provincie dus comfor
tabel achteroverleunend in de stoel kan
toezien hoe het rijk alles voor elkaar moet
zien te krijgen en bovendien ook nog eens
opdraait voor de kosten. We hopen dat we
het goed aanvoelen dat de Raad van de
Waterstaat tot het advies zal komen om
nog eens wat huiswerk over te doen om zo
te komen tot een grondige studie van de
mogelijkheden om via de S25 het oost
west verkeer door onze regio af te hande
len.
85