X» DEREGULERING JAARVERSLAG 1983 RIJKSWATERSTAAT LEGT NIET OP IEDER SLAKJE ZOUT UITBREIDING PERSONEE Het ziet er naar uit dat deregulering - een van de te gemakkelijk gebruikte trefwoorden waarmee het regeringsbeleid wordt aangeduid en beargumenteerd - in Zeeland op eigen wijze wordt toegepast. Het huidige provinciebestuur lijkt weinig geïnteresserd in het voeren van een samenhangend beleid waarin natuurbescherming en milieuzorg hun plaats en rol hebben. Er is een voorkeur voor sectoraal beleid waardoor de regels van ruimtelijke ordening en milieubeheer niet direct afgeschaft worden, maar wel omzeild. Voorbeelden zijn het sociaal-economisch beleidsplan en vooral het Beleidsplan Re creatie en Toerisme die beide in concept stadium in de pro vincie circuleren. Let welhet ZCO pleit niet voor regelzucht, voor regels om de regels. Het gaat erom dat de belangenafweging die altijd nodig is, gezien de schaarste aan ruimte en milieugoederen, niet goed kan plaatsvinden als de verschillende belangen op een ongelijkwaardige manier in de beleidsvoorbereiding mee doen. Het ZCO heeft hierin geen keus: wij zullen vanuit ons uitgangspunt ook moeten reageren op beleidsvoornemens en ontwikkelingen die slechts zijdelings met natuur en milieu te maken hebben. Maar tegelijk zullen wij wijzen op de schade die deze wijze van provinciaal bestuur als zodanig kan aanrichten. Het jaarverslag en de jaarrekening over 1983 zijn inmiddels door het Bestuur respectievelijk de Stichtingsraad vastgesteld. Uit de verslagen blijkt, dat de Stichting in 1983 46 ha natuurgebied heeft verworven voor een totaalprijs van ruim 1 miljoen gulden. Het aantal begunstigers nam ondanks de slechte economische tijden toch nog toe en bedraagt momenteel ruim 1800. In de terreinen van Overheidsinstanties die zich niet aan de door henzelf gestelde regels houden, verliezen hun geloofwaardigheid. Minister Smit-Kroes stond dan ook met het schaamrood op de kaken, toen bleek dat 'haar' Rijkswaterstaat nu wel Booy-tanker- cleaning hard aanpakt, maar zelf dijken bouwt met koper-, lood- en fosforslakken. Dat gebeurt zonder vergunning, terwijl de koper- en loodslakken vol zitten met giftige metalen en de fosforslakken met fluor. Volgens Lucas Reijnders van Natuur en Milieu zijn ze zo zwaar vervuild, dat ze als chemisch afval beschouwd moeten worden. Na de eerste consternatie is een intern onderzoek begonnen. Dat lijkt uit te lopen op de conclusie 'zand erover'. Over de alarmberichten wel te ver staan, niet over de slakken. Men erkent dat nooit vergunning is aangevraagd, maar ruziet over de vraag welke vergunning eigenlijk nodig is. Zijn het afvalstoffen? Is het chemisch afval? Is het watervervuiling? Als oplossing is bedacht een nieuw soort vergunning, die Rijkswaterstaat in de toekomst zou moeten hebben voor iedere steen of schep zand die hij ver plaatst. Dat lijkt een veilige manier om de oplossing van het huidige probleem uit te stellen tot ooit. Tegenwoordig worden de fosforslakken nog het meest gebruikt. Vooral het gebruik in zoet water is onverantwoord. Het RIZA (Rijks Instituut voor Zuivering van Afvalwater) concludeerde al in '79 dat naar de risico's voor het zoet watermilieu biologisch onderzoek gedaan zou moeten wor den, vóór eventuele toepassing in zoetwater-stromen. Het plan om met fosforslakken de schorren in het Haringvliet tegen afslag te beschermen, is (voorlopig van de baan. Ir. de Bokx van Rijkswaterstaat's Deltadienst daarentegen ziet er geen been in om het eveneens zoete Bathse Spuikanaal, dat hij aan het graven is, met fosforslakken af te werken. de Stichting werden liefst 434 excursies georganiseerd. De uitvoering van het beheerswerk verliep voorspoedig. Dit was in hoofdzaak te danken aan de gunstige weersomstandigheden en de prijzenswaardige inzet van personeelsleden en vrijwilligers. Ver schillende werkzaamheden werden uitbesteed aan derden. Het jaarverslag geeft een overzicht van de aankopen, de voor lichtende activiteiten, het in de terreinen verrichte onderzoek en adviescommissies en een beschrijving van de belangrijkste gebeur tenissen en ontwikkelingen van alle beheersobjecten van de Stichting. De Stichting kon dit jaar haar vermogen met ruim f 44.000,— vergroten en het exploitatiesaldo is dankzij een extra provinciaal subsidie berekend op nihil. Geïnteresseerden kunnen het jaarverslag gratis aanvragen op het bureau-adres van de Stichting (tel. 01106-2640). Met de toestemming die het Landschap van de Provincie heeft voorde aanstelling van twee driekwart medewerkers kan de buitendienst geheel op de noodzakelijke sterkte worden gebracht. Per 1 april is de heer R. Beijersbergen aangesteld. De heer Beijersbergen zal belast worden met bewakingstaken in West- Zeeuws Vlaanderen o.aop het Hooge Platen complex) en worden ingezet bij alle voorkomende onderhoudswerkzaamheden in deze regio. Eveneens voor de uitvoering van alle voorkomende onderhouds werkzaamheden, maar dan in de regio Midden-Zeeland is de heer P. Sponselee aangesteld. De heer Sponselee moet nog enige maanden wachten voordat hij met zijn werkzaamheden kan starten, omdat de militaire dienstplicht nog niet geheel is vervuld. 13 Een van de 434 excursies die de Stichting organiseerde

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1984 | | pagina 13