CIRCULAIR EN IS ONDERWEG^ •5 '.H ‘Bio-asfalt is over tien jaar volledig circulair.’ A IN r duurzaam. Daarom wordt er gewerkt aan bio-asfalt. Asfalt wordt al heel lang gebruikt, zelfs al in het oude Egypte en door de Romeinen. Sinds de vorige eeuw wordt asfalt vooral gebruikt als wegdek. Het is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een net het probleem: dat is een fossiele brandstof en dus niet restproduct uit de aardolie- industrie en daar zit hem nu 1 l\ r Martijn Verschuren 18 wantij december 2022 19 wantij' december 2022 Peter Louwerse Bij bio-asfalt wordt het verbindende bitumen vervangen door de natuurlijke lijmstof lignine. Martijn Verschuren, manager business development bij H4A weet er alles van. ‘H4A is actief in de bouw, industriële services, ondergrondse netwerken, openbare ruimte en wind energie. Binnen het bedrijfsonderdeel Openbare Ruimte valt Infrastructuur en daaronder de enige asfaltcentrale binnen Zeeland (ZVAC) in Sas van Gent,’ legt Verschuren uit. ‘Al sinds 1965 produceren wij zelf diverse soorten asfalt. Dit doen we voor overheden, industriële bedrijven en particulieren.’ Bioway Verschuren vervolgt: ‘Ook H4A gaat voor duurzaamheid. Wat circulariteit betreft door dertig tot zestig procent gerecy cleerd asfalt toe te voegen aan nieuw asfalt. Biobased door deel te nemen aan het onderzoek om het bitumen in asfalt grotendeels te vervangen door lignine. Deze vervanger is door onderzoekers van Wageningen UR Food Biobased Research ontwikkeld in samenwerking met het Asfalt Kennis Centrum (AKC). H4A noemt dit asfalt ‘Bioway.’ Proefstrook In 2015 is het onderzoek naar duurzame vervangers van bitumen in asfalt gestart. Traditionele markt Natuurlijk zijn er nog wat problemen te overwinnen. ‘We hebben te maken met een vrij traditionele markt,’ constateert Verschuren. ‘Men gaat meestal voor de laagste prijs en Bioway asfalt is tussen de 10 en 25 duurder. Het productieproces Al in dat eerste onderzoeksjaar werd de eerste proefstrook aangelegd, vlak vóór de asfaltcentrale in Sas van Gent. Inmiddels liggen er zo’n 25 proefvakken in Zeeland en buiten de provincie ook al tussen de vijf en tien proefvlakken. Het nieuwe asfalt wordt geproduceerd in een aangepaste productielijn voor biobased asfalt in de centrale in Sas van Gent. We hebben het productieproces goed onder controle. Bovendien behalen we ook nog een CO2 reductie van tussen de 25 en 70%. ‘We zitten nu op 45% lignine en 5% van een andere biobased grondstof. Op dit moment loopt er een vervolgonderzoek met partners De Roelofsgroep, AKC, WUR en TNO om een 100% biobased binder te ontwikkelen en daarmee proefvlakken te realiseren.’ Strengere eisen De verwachting is dat bio-asfalt over tien jaar geheel vrij van bitumen is en volledig circulair. De overheid stelt steeds strengere eisen. Bij een aantal weg- beheerders hebben we al wegvakken aangelegd, o.a. Provincie Zeeland, North Seaports, Waterschap Scheldestromen en Gemeente Terneuzen en Goes. Verschuren vindt het jammer dat er geen bio-asfalt is toegepast in het project Waterdunen. ‘Dat had een mooi voorbeeld kunnen zijn. In natuurgebieden zou je toch altijd moeten kiezen voor bio-producten?' is complexer en de kwaliteit is inmiddels bijna gelijkwaardig. Echter, als je de milieuwinst meerekent dan is het verschil minder groot. Wegbeheerders hebben vaak de mond vol van verduurzaming, maar willen een meerprijs voor de milieuwinst (nog) niet betalen. Al zijn er ook wegbeheerders die onze ambassadeurs zijn.’ Peter Louwerse is lid van de Wantijredactie. Geboren: 1975. Opleiding: Master Hogeschool Utrecht. Loopbaan: projectleider Rijkswaterstaat; senior advisor NedMobiel BV; manager business development H4A. (O) Sas van Gent- f - S BIOBASED OFaJF

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2022 | | pagina 10