CIRCULAIR EN
IS ONDERWEG^
•5
'.H
‘Bio-asfalt is over tien
jaar volledig circulair.’
A
IN
r
duurzaam. Daarom wordt er
gewerkt aan bio-asfalt.
Asfalt wordt al heel lang
gebruikt, zelfs al in het oude
Egypte en door de Romeinen.
Sinds de vorige eeuw wordt
asfalt vooral gebruikt als
wegdek. Het is een mengsel
van steenslag, zand en vulstof,
bijeengehouden door
bitumen. Dit is een
net het probleem: dat is een
fossiele brandstof en dus niet
restproduct uit de aardolie-
industrie en daar zit hem nu
1
l\
r
Martijn Verschuren
18
wantij december 2022 19
wantij' december 2022
Peter Louwerse
Bij bio-asfalt wordt het verbindende
bitumen vervangen door de natuurlijke
lijmstof lignine. Martijn Verschuren,
manager business development bij H4A
weet er alles van. ‘H4A is actief in de
bouw, industriële services, ondergrondse
netwerken, openbare ruimte en wind
energie. Binnen het bedrijfsonderdeel
Openbare Ruimte valt Infrastructuur en
daaronder de enige asfaltcentrale binnen
Zeeland (ZVAC) in Sas van Gent,’ legt
Verschuren uit. ‘Al sinds 1965 produceren
wij zelf diverse soorten asfalt. Dit doen
we voor overheden, industriële bedrijven
en particulieren.’
Bioway
Verschuren vervolgt: ‘Ook H4A gaat voor
duurzaamheid. Wat circulariteit betreft
door dertig tot zestig procent gerecy
cleerd asfalt toe te voegen aan nieuw
asfalt. Biobased door deel te nemen aan
het onderzoek om het bitumen in asfalt
grotendeels te vervangen door lignine.
Deze vervanger is door onderzoekers van
Wageningen UR Food Biobased
Research ontwikkeld in samenwerking
met het Asfalt Kennis Centrum (AKC).
H4A noemt dit asfalt ‘Bioway.’
Proefstrook
In 2015 is het onderzoek naar duurzame
vervangers van bitumen in asfalt gestart.
Traditionele markt
Natuurlijk zijn er nog wat problemen te
overwinnen. ‘We hebben te maken met
een vrij traditionele markt,’ constateert
Verschuren. ‘Men gaat meestal voor de
laagste prijs en Bioway asfalt is tussen de
10 en 25 duurder. Het productieproces
Al in dat eerste onderzoeksjaar werd de
eerste proefstrook aangelegd, vlak vóór
de asfaltcentrale in Sas van Gent.
Inmiddels liggen er zo’n 25 proefvakken
in Zeeland en buiten de provincie ook al
tussen de vijf en tien proefvlakken.
Het nieuwe asfalt wordt geproduceerd in
een aangepaste productielijn voor
biobased asfalt in de centrale in Sas van
Gent. We hebben het productieproces
goed onder controle. Bovendien behalen
we ook nog een CO2 reductie van tussen
de 25 en 70%.
‘We zitten nu op 45% lignine en 5% van
een andere biobased grondstof. Op dit
moment loopt er een vervolgonderzoek
met partners De Roelofsgroep, AKC, WUR
en TNO om een 100% biobased binder te
ontwikkelen en daarmee proefvlakken te
realiseren.’
Strengere eisen
De verwachting is dat bio-asfalt over tien jaar geheel
vrij van bitumen is en volledig circulair. De overheid
stelt steeds strengere eisen. Bij een aantal weg-
beheerders hebben we al wegvakken aangelegd,
o.a. Provincie Zeeland, North Seaports, Waterschap
Scheldestromen en Gemeente Terneuzen en Goes.
Verschuren vindt het jammer dat er geen bio-asfalt is
toegepast in het project Waterdunen. ‘Dat had een
mooi voorbeeld kunnen zijn. In natuurgebieden zou
je toch altijd moeten kiezen voor bio-producten?'
is complexer en de kwaliteit is inmiddels bijna
gelijkwaardig. Echter, als je de milieuwinst meerekent
dan is het verschil minder groot. Wegbeheerders
hebben vaak de mond vol van verduurzaming, maar
willen een meerprijs voor de milieuwinst (nog) niet
betalen. Al zijn er ook wegbeheerders die onze
ambassadeurs zijn.’
Peter Louwerse is lid van
de Wantijredactie.
Geboren: 1975.
Opleiding: Master Hogeschool Utrecht.
Loopbaan: projectleider Rijkswaterstaat;
senior advisor NedMobiel BV; manager
business development H4A.
(O) Sas van Gent- f - S
BIOBASED OFaJF