DE LANGE HOU VAN OMLOOPTIJD VAN JE AFVAL!’ NATUURSTEEN 0 o Filosoof Lisa Doeland: k Kunstenaars zijn dikwijls voorlopers van maatschappelijke vernieuwingen. Ook voor duurzaamheid en circulariteit? We vroegen het aan beeldhouwer Richard van Bremen. Is dit een dwaze oproep van filosoof Lisa Doeland? We zijn afval liever kwijt dan rijk. Ideaal zou een circulaire economie zijn, zonder afval. Maar Doeland gelooft daar niet in. Middelburg Richard van Bremen 0 ramvbremen wantij december 2022 Nijmegen Maya van Kempen Maya van Kempen Meer weten? Lisa Doeland december 2022 21 wantij Foto: Loes de Jong. Geboren: Roosendaal, 1960. Woont in: Middelburg. Inspiratie: Zeeland; het verschijnsel tijd; robuuste types mannen en vrouwen; oude gesteenten; De Dijkwerkers op de Veersegatdam van Peter de Jonge; De Kathedraal op Neeltje Jans van Marinus Boezem. Opleiding: Sociale geografie Universiteit Nijmegen; Kunstacademie Eeklo. Loopbaan: Scoop; senior beleidsmedewerker Provincie Zeeland. Met welke materialen werk je? ‘Ik werk met albast, travertin, Belgisch hardsteen, kalksteen kan ook. Duurzame materialen, dus. Bij Onno Jongewaard ging ik ooit voor het eerst aan de slag. Na twee uur hakken, was ik zo'n beetje uitgeput. Hij zei: ‘Dat stuk steen van jou is zo'n 340 miljoen jaar oud!' Dat relativeert enorm, wat is daarbij vergeleken twee uur? Door in oud gesteende te zagen en te hakken benader ik het idee verganke lijkheid. Beslommeringen van alledag vallen in het niet. Dat schept de afstand die ik nodig heb om te bedenken: wat is de essentie? Daarvan moet ik een idee van hebben als ik een beeld maak. Voortdurend taxeer ik, terwijl ik hak, wat het effect zal zijn. Wat er af gehakt is, kan niet worden terug geplakt!' Waar kunnen we werk van jou zien? ‘Zeeuwse Kap' staat nu tentoon gesteld in de Drvkkery bij een fotoboek over klederdrachten. En op instagram: Selecteer je steen op duurzaamheid? ‘Natuursteen heeft een enorm lange omlooptijd, dat type duurzaamheid en circulariteit is imponerend. Als beeldhouwer leer je gesteenten met hun specifieke karakter aan den lijve kennen. Ze vergroten m'n zelfkennis, want als beeldhouwer oefen je deugden als geduld, aandacht, doorzettingsvermogen, discipline. Ik leerde mijn voorkeuren kennen: niet opgepoetst, glad, maar ruw en ongepolijst.' Bewaar je alles wat je maakt? ‘Ik verkoop weleens een beeld. Verder ‘herhak' ik sinds kort beelden, dat voelt prima. Grote afgehakte stukken kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden op de Kunstacademie in Eeklo waar ik op zit om me verder te ontwikkelen.' Maya van Kempen is lid van de Wantijredactie. Lisa Doeland. Foto: Floris Schafer. Maya van Kempen is lid van de Wantijredactie. ij Geboren: 1982. Inspiratiebron: o.a. ecofilosofen als Tim Morton, maar ook kunst en film. Opleiding: studeerde filosofie en taalwetenschappen. Loopbaan: docent Radboud Universiteit, doet promotieonderzoek naar afval; docent Universiteit van Amsterdam; programmaker. Afvalspook ‘Smerigste vuilnisbelten in beeld gebracht. Microplastic is overal, zelfs in ons bloed.' (Trouw, 9 november 2022). Weg is niet echt weg. Dat verschijnsel noemt Doeland ‘afvalspook'. Afval spookt rond, verdwijnt en verschijnt, dikwijls in andere gedaantes. Pessimisme Volgens de filosoof is een gezonde dosis pessimisme over de huidige wereld noodzakelijk om de samenleving fundamenteel te kunnen veranderen. ‘afvalspook'. Afval spookt rond, verdwijnt en Via via circuleert het in onze lichamen. Ongewild zijn we opgenomen in de afbraak van ecologische systemen. Moderne epische mythes Vernietiging van de aarde inéén kort durende complete chaos, die beelden kennen we wel van films en computer spelen, romans, het Bijbelboek Openbaringen' en de schilderijen van Jeroen Bosch. In onze tijd duiken volgens haar moderne epische mythes op. Ondoelmatige reacties hierop zijn: dansen op de vulkaan, vervallen in wanhoop, een ‘Planeet B' als reële mogelijkheid zien om als mensheid te overleven. Volgens Doeland schort het aan erkenning voor het feit dat we allang in nieuwe werelden leven. Ze zegt dat moderne eco-mythes ons onterecht iegelen —'■van onbegrensde technologische vooruit gang en oplossingen. Een voorbeeld hiervan: het geloof in een circulaire economie. ‘Produceren in een eeuwige rondgang zonder restjes is onmogelijk,' zegt Doeland. ‘Het belooft: ga maar door met je luxe leventje.' ‘Wees niet goedgelovig, wees realist, scherp je oog voor de wereld zoals zij is. Ook milieubewust leven heeft nog steeds 1,5 keer de aarde nodig, mits iedereen zó leeft. We zitten opgescheept met de wereld van toen. Het was een wereld van altijd méér en altijd ja.' 's'. jc Meer weten? ‘Brainwash Talks': ‘Doemdenken' (december 2020), zie internet. ‘Afvalspook' In de Groene Amsterdammer (mei 2018). ‘De schaduwzijde van onze verlangens' in de bundel: ‘Onszelf voorbij.' (2018). Doeland vraagt zich af hoe iets eigenlijk ‘wegwerpbaar' wordt. Met ‘liefde voor je afval' bedoelt ze dat je je spullen welover wogen aanschaft. En dat je ze bijhoudt, ze verzorgt, niet afdankt als ze vervelen, als je je stoort aan de traagheid van het apparaat, of dat het uit de mode is, je smartphone bijvoorbeeld. Een geliefde kies je ook niet onbesuisd. Je taxeert de relatie: is die duurzaam, kunnen we tegen positief stemmen met het voorspiegel een stootje?

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2022 | | pagina 11