I
“We vonden een
tiende in het afval”
I
Hoe is het om
“De uitdaging is een leuke les te geven
die aanspreekt.”
16
17
Marijke Pool uit Terneuzen is sinds 2011
educatiemedewerker voor het waterschap.
Samen met nog 5 anderen verzorgt zij gastlessen op
scholen en rondleidingen op rioolwaterzuiveringen.
Gastlessen en
rondleidingen
“We geven de gastlessen over
het waterschap op basisscholen,
gevolgd door een rondleiding op een
rioolwaterzuivering. Mijn uitdaging
is om een leuke les en excursie te
geven zodat het aanspreekt. Door
bijvoorbeeld te vertellen hoe het komt
dat het op de zuivering wel ruikt,
en bij jouw thuis niet. Dan leg ik de
werking van een siffon uit onder het
fonteintje in de wc. Mensen denken
Mbo en hbo
“Ook voor het mbo en hbo
kunnen we gastlessen verzorgen.
Hiervoor bieden we geen
standaardprogramma aan, maar we
stemmen af op de aanvraag.”
Ooh werkt dat zó?!
“Ik vind het belangrijk dat kinderen
kennismaken met dingen die
ze allemaal wel kennen uit hun
leefomgeving, en dan denken
‘ooh, werkt dat zó’. Dus ook hoe
een stuw in een sloot werkt. Met
verschillende bakjes water laat ik
zien hoe het water in de polder naar
ons gemaal stroomt en dat wij daar
het water door de dijk weg moeten
pompen. Met een aquariumpompje
demonstreer ik dan het gemaal. Hoe
hoger we moeten pompen hoe meer
energie dat kost. En ik vertel ook
over de interactieve kaarten op de
website waar je je eigen adres kunt
vinden en ziet hoe hoog je woont
en hoe ver het zoute water van jou
vandaan is.”
Groep 6 les
“Naast de reguliere lessen aan groep
7/ 8 van het basisonderwijs geven we
ook de groep 6 les ‘Leven onder de
‘ik spoel door en dan ben ik er
vanaf’, maar ik leg een verband naar
onze zuivering. Hoe zuiveren wij,
en ook over wat wel en niet in het
riool mag.”
De weg van het water
“Bij de excursie op de zuivering
volgen we de weg van het rioolwater.
Van waar het vies binnenkomt tot
hoe het schoon de zuivering verlaat.
En onderweg doen we proefjes.
Bij het grofvuilrooster hebben we
bijvoorbeeld 3 potjes water met
verschillende soorten papier erin,
en dan schudden we 20 seconden
en zien wat er gebeurt. Wc-papier
lost goed op, vochtige doekjes zijn de
nachtmerrie van de procesoperators,
omdat die de pompen verstoppen.
Soms maken we leuke dingen mee,
zo vonden we eens een gebit, en een
tientje in het afval.”
zeespiegel’. Die gaat over dat wij laag
wonen en dat we dijken en duinen
nodig hebben om ons te beschermen
tegen de zee. Uiteraard met leuke
proefjes. We maken dan bijvoorbeeld
zelf zand van twee bakstenen.”
Ervaring met lesgeven
“Waterschap Zeeuwse Eilanden had
altijd al educatiemedewerkers en bij
de fusie tot Scheldestromen zochten
ze mensen voor rondleidingen op
de zuiveringen in Zeeuws-
Vlaanderen. Ik werkte bij milieu-
en natuureducatiecentrum Natuur
Zo, en zo kwam ik bij de club
educatiemedewerkers. Ik had
jaren lesgegeven op het voortgezet
onderwijs en vind het leuk om met
mensen om te gaan. Een verhaal
vertellen, informatie delen en
uitleggen hoe iets werkt. Daarvoor
verzin ik allerlei leuke proefjes. Niet
alleen voor schoolkinderen, maar
ook voor studenten en volwassenen.
Onderwijs is aanpassen.”
x
zf
tekst: Joséphine van Belzen foto’s: Cynthia Cats
Scheldestromen herfst 2022
Scheldestromen herfst 2022
...educatie
medewerker
te zijn?
•ff'
gp-.s--
3 W wl
-