Zie ginds komt de Meermin IV 8 9 Steun onder water Waarom heeft het waterschap eigenlijk een peilboot nodig? Iedere Zeeuw kent het belang van stevige Hindernissen Ben je blij met het nieuwe schip? “Uiteindelijk wel, maar tijdens het project moesten een hoop obstakels worden overwonnen!”, vertelt schipper Leon Schreur (52). “De eerste gesprekken zijn van voor 2010. Toen uiteindelijk de aanbesteding de markt opging, bleek het budget onvoldoende en moest het eisenpakket worden bijgesteld. Uiteindelijk moest bij de tweede aanbestedingspoging het budget naar boven worden bijgesteld om tot gunning te kunnen overgaan. Ook het werk op de werf en de geplande doopdatum liepen door allerlei omstandigheden vertraging op. Uiteindelijk is het wel een prachtig schip geworden. Een fijne werkplek voor de komende jaren, hoewel we nog wel eens heimwee zullen voelen naar de oude Meermin III.” Sjouwen met een zender Hydrograaf Aren van Wezel (62) kwam in 1990 aan boord van de Meermin III en heeft er mooie tijden beleefd. “Ik heb nog meegemaakt dat we werkten met een landploeg. Dan liepen er twee man met vlaggen op de dijk, een aan de waterkant en een met een auto voor het transport. Er moest gesjouwd worden met een zender, een grote zware kast op je rug. Met een spiegelantenne werd de juiste positie bepaald. Al met al nogal een logistieke operatie! Het echolood registreerde op thermisch papier, dan zat je de hele dag met je snufferd boven de stank ervan. Later moesten de gegevens van die papierstrook met de hand in de computer worden geklopt. Je moest overigens wel zorgen dat de mannen aan de kant er een beetje zin in bleven houden dus werden ze regelmatig voorzien van koffie, koeken, mosseltjes en soms zelfs een borreltje! Dat laatste zou nu echt niet meer kunnen!” Leon Schreur is schipper van de peilboot. Onze peilboot Meermin III heeft alle vooroevers van Zeeland gezien! Bijna 40 jaar maar ze mag nu met pensioen. De moderne opvolgster noemen we niet verrassend Meermin IV. Aan nautische tradities moet je niet tornen. PEILBOOT Scheldestromen lente 2023 Scheldestromen lente 2023 Aandrijving: Generatoren: Motoren: Schroeven: Besturing: 15,15 m 4,90 m 1,21 m Lengte: Breedte: Diepgang: Topsnelheid: 9 knts (16,7 km/u) Waterverplaatsing: 41 ton hybride (diesel- elektrisch), voorbereid op volledig elektrisch John Deere generatoren, 2 stuks a 115 kW, variabel toerental twee 85 kW permanent- magneetmotoren 2 voortstuwing- schroeven en 1 boegschroef 2 conventionele roeren tekst: Jaap van Liere foto's: Cynthia Cats

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2023 | | pagina 5