I
I
F®'
gOfJag,^ckommeing
of getjj ^n zjn tOt 3 cm
nouwkeufbg.”
“D&
ncth
O
geÖ
1
Verloting
We gaan een nieuwe
rubriek beginnen,
maar hoe leg je dat uit
in 5 zinnen.
Gewoon de lezer de kans
geven,
om zich over ons werk
uit te leven,
en wie weet stromen de
limericks binnen.
water bij droogte.
In de begroting staan al onze
plannen en projecten.
binnen twee dagen een droog
exemplaar! Met plezier kon ik
weer alle wetenswaardigheden
napluizen.
blad haalde ik kletsnat en
onleesbaar uit de brievenbus.
Niet alleen droge
voeten
Super bedankt,
Gerde Waignein, Veere
Waterschaps
belastingen
Witte banen
op glooiing
Groeten Wim Almekinders
uit Goes
Vlak bij de kust varen
Stuur uw limerick in
j via: communicatie®
scheldestromen.nl
Het zijn zichtlijnen
die de grenzen van de
mosselpercelen aangeven.
Ze worden bijvoorbeeld
gebruikt om de zogenaamde
‘staken’ te kunnen zetten.
O Dit zijn grote boomtakken
s Na 1 telefoontje had ik
I k
beheer en de uitdagingen
waarvoor we staan met de
klimaatverandering. Een
boekje met prachtige foto’s en
beschrijvingen en een beeld
van de rijke Nederlandse
jjjg watergeschiedenis.
H| We verloten er 3. Mail voor
Hg 1 april naar communicatie®
|H scheldestromen.nl. Vergeet
niet uw naam en adres erbij
ff te vermelden.
Scheldestromen zorgt niet
alleen voor droge voeten
in Zeeland, maar ook voor
Tv een droog tijdschrift. Mijn
10 Scheldestromen lente 2023
Nieuwe rubriek:
limerick van de lezer
(a a b b a)
'f'-'
ff
Stichting Historische Sluizen
en Stuwen Nederland is een
boekje uitgebracht. Sluizen
en stuwen spelen een
belangrijke rol bij ons water-
Lopend op het buitendijkse
fietspad van Kattendijke naar
g|i het Goese Sas viel mij het
volgende op: op de glooiing
zijn een aantal witte schuine
banen aangebracht. Wat is
daar de betekenis van?
Hoor het graag van jullie,
Elk jaar valt hij weer
Voor de 15e verjaardag van de g op de mat: de aanslag
Ijl waterschapsbelastingen.
Niet het leukste om
te ontvangen, maar
wel noodzakelijk. Het
vB waterschap gebruikt uw
belastinggeld voor de
bescherming van Zeeland
tegen overstromingen, het
zuiveren van uw rioolwater,
veilige wegen enfietspaden
in het buitengebied en het
tegengaan van wateroverlast
bij regen of juist tekort aan
ff'., die in het water gezet
worden om de grens van
de mosselpercelen aan te
geven.
I KI®
scheldestromen.nl/
waterschapsbelastingen
re
dijken. En natuurlijk houden we die
nauwlettend in de gaten. Toch kun je
aan de buitenkant van een dijk niet
alles zien. Een dijklichaam heeft ook
steun nodig onder water. Als er in het
gebied vlak voor de kust materiaal
verdwijnt kan een dijk zomaar
wegzakken, een dijkval. Daarom zijn
waterschappen al van oudsher bezig
met controleren van de vooroevers.
Eerst met roeibootjes en handmatig
peillood maar in deze tijd met
gps, echolood en andere hightech
hulpmiddelen.
Het schip is volledig 3D ontworpen
door Wijk Yacht Creation. De bouw zelf
is uitgevoerd door Inslalhn. onderdeel
van de Holland Shipyards Group te
W'erkendam. Voor cascobouw is een
beroep gedaan op onderaannemer
MSVA Rotterdam waar dijkgraaf
Toine Poppelaars op 11 maart 2021
de kiellegging uitvoerde.
Naast: Aren van Wezel werkt als
hydrograaf aan boord.
De peilboot meet het stuk dijk
onder water, de vooroever.
Door dit regelmatig te doen en
resultaten te vergelijken met
eerdere metingen, zien we of de
vooroever en bestorting nog op
z’n plaats ligt.
haar voorganger, tot vlak bij de kust
varen zonder vast te lopen. Met het
echolood kan ondertussen het profiel
van de bodem worden vastgelegd.
Dit kan, afhankelijk van de situatie,
op twee manieren: met een enkele
geluidsgolf recht naar beneden
(singlebeam) of met een waaier
aan geluidsgolven die een strook
van de bodem in kaart brengen
(multibeam). Door geavanceerde
techniek worden de metingen niet
beïnvloed door golfslag, stroming
of getij. Alle meetwaarden zijn tot
3 centimeter nauwkeurig.
Verder zijn er tal van voorzieningen
aan boord: twee brandblussystemen,
klimaatbeheersing, verwarmde
voorruiten, gps, roerstand-
aanwijzing, dubbele marifoon,
weerstation, elektronische zeekaart,
nautisch-berichtensysteem,
Automatisch Identificatie Systeem,
noodbaken en verschillende
reddings- en noodvoorzieningen.
Een boot vol hightech dus.
De peilteams van het eerste uur
zouden versteld staan!
De twee schroeven van het
schip worden aangedreven door
elektromotoren. De elektriciteit
wordt opgewekt met één of twee
dieselgeneratoren. Bij het ontwerp
is rekening gehouden met inbouwen
van accu’s waardoor het vaartuig in
de toekomst volledig elektrisch zou
kunnen varen. Door de vorm van de
bodem kan de Meermin IV, net zoals
ft 1 1
,,“Aj
Scheldestromen lente 2023 11
tv isg
w 9