I I F®' gOfJag,^ckommeing of getjj ^n zjn tOt 3 cm nouwkeufbg.” “D& ncth O geÖ 1 Verloting We gaan een nieuwe rubriek beginnen, maar hoe leg je dat uit in 5 zinnen. Gewoon de lezer de kans geven, om zich over ons werk uit te leven, en wie weet stromen de limericks binnen. water bij droogte. In de begroting staan al onze plannen en projecten. binnen twee dagen een droog exemplaar! Met plezier kon ik weer alle wetenswaardigheden napluizen. blad haalde ik kletsnat en onleesbaar uit de brievenbus. Niet alleen droge voeten Super bedankt, Gerde Waignein, Veere Waterschaps belastingen Witte banen op glooiing Groeten Wim Almekinders uit Goes Vlak bij de kust varen Stuur uw limerick in j via: communicatie® scheldestromen.nl Het zijn zichtlijnen die de grenzen van de mosselpercelen aangeven. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om de zogenaamde ‘staken’ te kunnen zetten. O Dit zijn grote boomtakken s Na 1 telefoontje had ik I k beheer en de uitdagingen waarvoor we staan met de klimaatverandering. Een boekje met prachtige foto’s en beschrijvingen en een beeld van de rijke Nederlandse jjjg watergeschiedenis. H| We verloten er 3. Mail voor Hg 1 april naar communicatie® |H scheldestromen.nl. Vergeet niet uw naam en adres erbij ff te vermelden. Scheldestromen zorgt niet alleen voor droge voeten in Zeeland, maar ook voor Tv een droog tijdschrift. Mijn 10 Scheldestromen lente 2023 Nieuwe rubriek: limerick van de lezer (a a b b a) 'f'-' ff Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland is een boekje uitgebracht. Sluizen en stuwen spelen een belangrijke rol bij ons water- Lopend op het buitendijkse fietspad van Kattendijke naar g|i het Goese Sas viel mij het volgende op: op de glooiing zijn een aantal witte schuine banen aangebracht. Wat is daar de betekenis van? Hoor het graag van jullie, Elk jaar valt hij weer Voor de 15e verjaardag van de g op de mat: de aanslag Ijl waterschapsbelastingen. Niet het leukste om te ontvangen, maar wel noodzakelijk. Het vB waterschap gebruikt uw belastinggeld voor de bescherming van Zeeland tegen overstromingen, het zuiveren van uw rioolwater, veilige wegen enfietspaden in het buitengebied en het tegengaan van wateroverlast bij regen of juist tekort aan ff'., die in het water gezet worden om de grens van de mosselpercelen aan te geven. I KI® scheldestromen.nl/ waterschapsbelastingen re dijken. En natuurlijk houden we die nauwlettend in de gaten. Toch kun je aan de buitenkant van een dijk niet alles zien. Een dijklichaam heeft ook steun nodig onder water. Als er in het gebied vlak voor de kust materiaal verdwijnt kan een dijk zomaar wegzakken, een dijkval. Daarom zijn waterschappen al van oudsher bezig met controleren van de vooroevers. Eerst met roeibootjes en handmatig peillood maar in deze tijd met gps, echolood en andere hightech hulpmiddelen. Het schip is volledig 3D ontworpen door Wijk Yacht Creation. De bouw zelf is uitgevoerd door Inslalhn. onderdeel van de Holland Shipyards Group te W'erkendam. Voor cascobouw is een beroep gedaan op onderaannemer MSVA Rotterdam waar dijkgraaf Toine Poppelaars op 11 maart 2021 de kiellegging uitvoerde. Naast: Aren van Wezel werkt als hydrograaf aan boord. De peilboot meet het stuk dijk onder water, de vooroever. Door dit regelmatig te doen en resultaten te vergelijken met eerdere metingen, zien we of de vooroever en bestorting nog op z’n plaats ligt. haar voorganger, tot vlak bij de kust varen zonder vast te lopen. Met het echolood kan ondertussen het profiel van de bodem worden vastgelegd. Dit kan, afhankelijk van de situatie, op twee manieren: met een enkele geluidsgolf recht naar beneden (singlebeam) of met een waaier aan geluidsgolven die een strook van de bodem in kaart brengen (multibeam). Door geavanceerde techniek worden de metingen niet beïnvloed door golfslag, stroming of getij. Alle meetwaarden zijn tot 3 centimeter nauwkeurig. Verder zijn er tal van voorzieningen aan boord: twee brandblussystemen, klimaatbeheersing, verwarmde voorruiten, gps, roerstand- aanwijzing, dubbele marifoon, weerstation, elektronische zeekaart, nautisch-berichtensysteem, Automatisch Identificatie Systeem, noodbaken en verschillende reddings- en noodvoorzieningen. Een boot vol hightech dus. De peilteams van het eerste uur zouden versteld staan! De twee schroeven van het schip worden aangedreven door elektromotoren. De elektriciteit wordt opgewekt met één of twee dieselgeneratoren. Bij het ontwerp is rekening gehouden met inbouwen van accu’s waardoor het vaartuig in de toekomst volledig elektrisch zou kunnen varen. Door de vorm van de bodem kan de Meermin IV, net zoals ft 1 1 ,,“Aj Scheldestromen lente 2023 11 tv isg w 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Scheldestromen/de Waterwerker | 2023 | | pagina 6