bunder, kosteloos over te dragen. Bovendien was de gemeente bereid jaarlijks 20000, gedurende 25 jaar te betalen. Nadat op 30 december 1865 een officiële publi catie had plaatsgevonden, werd er in Middelburg feestelijk gevlagd en luidden de klokken: Spoorweg en kanaal zullen een nieuwe tijd van bloei inluiden! De Koning en de Staten Generaal ontvingen een dankbetuiging voor de genomen besluiten. Uit de vage omschrijving van het tracé is nog geen conclusie te trekken. De enige aanduiding dat er verschillende mogelijk heden zijn overwogen over het tracé en dat er eventueel twee plannen zijn geweest, één door de bolwerken en één langs de bolwerken, is te vinden in de Overeenkomst met de eerst aanw. Ingenieur van de Staatsspoorweg M. Simon van 23.02.1866 over de financiën en onteige ningen en de gevolgen daarvan: "Voor het geval dat in verband met de aanleg van den Staatsspoor van Vlissingen langs Mid delburg en Goes naar Bergen op Zoom van Rijkswege een kanaal door Walcheren langs of door de gemeente Middelburg wordt gegraven verbindt de gemeente zich als volgt ,.."7. Het toezicht op de onteigeningen was in handen van Mr. N.J.C. Snouck Hurgronje, de wethou der, die veel problemen moest oplossen, o.a. de problemen met de gronden, eigendom van de Godshuizen i.v.m. de testamentaire bepaling door Jan Matens, dat de gronden "onvervreemd baar bezit" moesten zijn. De rechter moest er aan te pas komen om het algemeen belang te laten voorgaan en ontheffing van de bepaling te verlenen8. De werken konden beginnen. En op 9 juli 1867 was er feest in Middelburg met een optocht. In hetzelfde jaar gingen zowel de Vlissingse Poort als de molen tegen de vlakte. Er werd geen traan om gelaten. Er zou nu een betere toekomst voor Middelburg komen! Is er nu werkelij k een eerder plan geweest om de bolwerken van Middelburg te sparen en de spoorweg en het kanaal door het landgoed "Veldzigt" te laten lopen? Bij navraag bij het spoorwegarchief blijkt in de cartotheek in Zutphen hiervan niets te vinden. Een uitgewerkt plan daarvoor is er dus niet geweest. Ook in de M iddelburgse archieven is geen ander kaartmateriaal te vinden dan Bestek 289 van de Staatsspoorwegen d.d. 16.03.1867 dat het inder daad uitgevoerde plan bevat9. De conclusie kan niet anders luiden, dan dat de aantasting en doorbreking van de bolwerken (voor zover thans kan worden nagegaan) niet afhankelijk is geweest van persoonlijke interven tie van een invloedrijke Middelburgse persoon. In het midden van de 19e eeuw was bovendien de belangstelling voor het behoud van monu menten nihil, hetgeen ons onbegrijpelijk kan voorkomen. Maar de slechte economische si tuatie was zo dominant dat er voor andere be spiegelingen geen ruimte was, zo ze al aanwezig waren geweest. Terecht wordt door M.P. de Bruin opgemerkt: "Om het stadsschoon van de Zeeuwse hoofd stad heeft men zich niet bekommerd. Een deel van de prachtige bolwerken werd zonder meer weggesneden en de Vlissingse Poort viel letter lijk in het water10". Het blad "De Ekster" maakt duidelijk hoe toen de werkelijke belangstelling elders lag: Wanneer in 1872 de spoorweg klaar is, is er een feestelijke ingebruikneming. Echter de bevol king, die in armoedige omstandigheden leefde, reageerde zeer lauw: "En de borgherije begon hunne dwaasheyd in te zien, doch sy hielden de mond nogh dicht". "Er was niemand, diejuighte ofte jubelde ende de troep, die door duysende voorafgegaen ende gevolgd wierd, geleek op een boerenbegravenisse". Vanuit ons huidig besef zou men denken, dat de droefheid om de beschadiging van de bolwer ken was, maar dan is men er helemaal naast. De droefenis was om het vele geld, dat aan de feestelijkheden was besteed en aan het feeste lijke maal voor de hoogwaardigheidsbekleders uit Den Haag en andere steden. Voor de burgers zelf was er eigenlijk niets, behalve een verregend vuurwerk en een muziekuitvoering in de plen zende regen op de Markt. Het was "rijckeluyspret" zoals "De Ekster" opmerkt en er wordt aan toegevoegd, dat de zon weer ging schijnen toen het feest voorbij was". 14

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1994 | | pagina 16