hier weer de kenmerken van de architect: kleine, ronde ramen met gekleurd glas in lood in binnen- en buitenmuren. Bijzonder is de zeer smalle ellipsvormige spiltrap. Na de ontmanteling van de bolwerken kwamen er in Middelburg ook buiten de vesten mogelijkheden voor villabouw. Een eerste voorbeeld daarvan was De Sprenck. In 1913 volgde villa Overdamme, eveneens op de Seissingel. Seissingel 10/12, Overdamme Goethals bouwde op de Seissingel in 1913 een villa voor de bekende Middelburgse chirurg dr. D. Schoute. Het werd een fors pand, Overdamme genoemd, naar een vroeger aanwezige dam. De stijl is Berlagi- aans. De entree heeft een luifel op dubbele consoles, een typisch eigen kenmerk van de architect. Het grote dak bestaat uit een schilddak met dwarskappen. In de vele ramen is de verdeling geïnspireerd op de ruitverdeling in de ramen van oude Middel burgse huizen. Op veel plaatsen zie je in de boogramen een klein rond raam in het midden van de horizontale en verticale verdeling der raamroeden. De hoekloggia's zijn met glas dichtgezet. Houtkaai 11, bankgebouw Hendrikse Na de Eerste Wereldoorlog kreeg Goethals in 1925 de opdracht een nieuw kantoor pand te ontwerpen voor het bankiersge bouw NV Hendrikse en Co's op de Hout- kaai 11tegenover de Koningsbrug, dat daar sinds 1908 gevestigd was. Een moei lijke opdracht, want het gebouw moest qua stijl passen tussen de bestaande oude panden. Dit pand wordt een zeldzaam voorbeeld van vroeg-twintigste-eeuwse kantoorgebouwen genoemd. Door de strakheid van lijnen en de hori zontale roedenverdeling in de ramen heeft Goethals een passend gebouw neergezet. Boven de gootlijst is een klein driehoekig dakje, dat lijkt op de puntdaken die in de omliggende huizen boven de lijstgevel uit steken. Dit zijn overblijfselen van de trap gevels, die naar de mode van de achttien de eeuw door lijstgevels waren vervangen. Houtkaai 11, Middelburg. (Foto Leo Hollestelle) Latere jaren Enige jaren later was Goethals betrokken bij de verbouwing van het Burgerweeshuis tot huishoudschool, op het Molenwater te Middelburg. Daarbij kwam hij in conflict met zijn opdrachtgevers, omdat zijns inziens de kwaliteit van de materialen beneden de maat was. Hij stond, zoals reeds te zien was bij het ontwerp voor de villa Magnolia, in voor de kwaliteit van zijn bouwwerken en wilde geen water bij de wijn doen. Daarom trok hij zich terug en

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 23