rend is gerestaureerd. Achter de Alcyon
ligt de visserman-hoogaars Yerseke 36,
enige jaren geleden al even fraai opgeka
lefaterd. In het begin van de twintigste
eeuw voer deze vanuit Veere als garnalen-
en mosselvaartuig met registratie VE 13.
Het luxepaard Alcyon, eens van de familie
Bouwmans, naast het werkpaard van des
tijds, de Yerseke 36, voorheen van de
Veerse visser Jan de Bliek. Beide met een
Veers verleden en nu samen hier terug,
een mooi brokje historie.
Het zal de lezer nu wel duidelijk zijn dat,
lang voordat de stad werd afgesloten van
de zee en de vissers er verdwenen, Veere
inderdaad reeds een internationaal cen
trum van watersport was.
Varende schilders
Maar er is nog iets bijzonders dat in dit
verband aandacht verdient. Bekend is dat
er in Veere tussen 1890 en 1970 sprake
was van een kunstenaarskolonie. Zoals
vele zaken in Veere had ook deze kunste
naarskolonie enkele bijzondere trekjes. Het
sterk internationale karakter was er een
van. Het verschijnsel dat een groot aantal
kunstenaars in het zomerseizoen met hun
boot kwam, was er nog een. Dat waren er
zo veel, dat de kunsthistorica Anna Wag
ner de Veerse kunstenaars verdeelde in
twee categorieën: de schilders van de
vaste wal (degenen die in het stadje woon
den of er in de zomer vaak verbleven) en
de 'varende schilders' (degenen die,
meestal in het zomerseizoen, met hun
jacht daar naartoe kwamen).
Laatstgenoemde categorie had uiteraard
alles met de op de foto afgebeelde binnen
haven achter de sluizen te maken. Toch
waren er ook wel schippers die op de rede
van Veere ankerden of een ligplaats von
den in de oude stadshaven, de haven van
de vissers.
Verliefd
Een van de eersten uit de sfeer van deze
kunstenaarskolonie die met zijn eigen boot
naar Veere kwam, was de joods-Engelse
bankier en kunstverzamelaar Albert Ochs.
In 1896 legde hij met zijn luxe stoomjacht
Estrella aan in de vissershaven. Hij meer
de af tegenover De Struys, een van de
bekende Schotse huizen.
Ochs werd direct verliefd op het stadje en
besloot dezelfde week nog De Struys te
kopen. Hij is heel zijn leven met Veere ver
bonden gebleven. Samen met zijn dochter
Alma maakte hij in de eerste decennia van
de twintigste eeuw de Schotse huizen tot
een internationaal kunstenaarscentrum. Ze
legden er bovendien een kunst- en antiek
verzameling aan, die de basis zou vormen
voor het nog steeds bestaande museum
De Schotse Huizen.
Al gauw volgden meer 'varende schilders'.
Aanvankelijk waren het vooral Engelsen en
Belgen die Veere met hun boot bezochten.
Bekend zijn de Engelse etsers die tussen
1890 en 1930, sommigen jaar na jaar, op
en om de Zeeuwse wateren kwamen zei
len en tekenen. Vaak namen ze dan de
route Oostende-Vlissingen-Zierikzee-
Veere-Dordrecht v.v.
Engelsen, Belgen en Hollanders
Veere werd ook vaak gekozen als uitvals
basis voor tochten over de Zeeuwse wate
ren. De zee, de hoge luchten en het onvol
prezen Zeeuwse licht vormden voor deze
kunstenaars een onuitputtelijke bron van
inspiratie. Hetzelfde gold voor Veere met
zijn monumenten, de vissershaven, de
hoogaarzen, de vissers en de vissersvrou-