rend is gerestaureerd. Achter de Alcyon ligt de visserman-hoogaars Yerseke 36, enige jaren geleden al even fraai opgeka lefaterd. In het begin van de twintigste eeuw voer deze vanuit Veere als garnalen- en mosselvaartuig met registratie VE 13. Het luxepaard Alcyon, eens van de familie Bouwmans, naast het werkpaard van des tijds, de Yerseke 36, voorheen van de Veerse visser Jan de Bliek. Beide met een Veers verleden en nu samen hier terug, een mooi brokje historie. Het zal de lezer nu wel duidelijk zijn dat, lang voordat de stad werd afgesloten van de zee en de vissers er verdwenen, Veere inderdaad reeds een internationaal cen trum van watersport was. Varende schilders Maar er is nog iets bijzonders dat in dit verband aandacht verdient. Bekend is dat er in Veere tussen 1890 en 1970 sprake was van een kunstenaarskolonie. Zoals vele zaken in Veere had ook deze kunste naarskolonie enkele bijzondere trekjes. Het sterk internationale karakter was er een van. Het verschijnsel dat een groot aantal kunstenaars in het zomerseizoen met hun boot kwam, was er nog een. Dat waren er zo veel, dat de kunsthistorica Anna Wag ner de Veerse kunstenaars verdeelde in twee categorieën: de schilders van de vaste wal (degenen die in het stadje woon den of er in de zomer vaak verbleven) en de 'varende schilders' (degenen die, meestal in het zomerseizoen, met hun jacht daar naartoe kwamen). Laatstgenoemde categorie had uiteraard alles met de op de foto afgebeelde binnen haven achter de sluizen te maken. Toch waren er ook wel schippers die op de rede van Veere ankerden of een ligplaats von den in de oude stadshaven, de haven van de vissers. Verliefd Een van de eersten uit de sfeer van deze kunstenaarskolonie die met zijn eigen boot naar Veere kwam, was de joods-Engelse bankier en kunstverzamelaar Albert Ochs. In 1896 legde hij met zijn luxe stoomjacht Estrella aan in de vissershaven. Hij meer de af tegenover De Struys, een van de bekende Schotse huizen. Ochs werd direct verliefd op het stadje en besloot dezelfde week nog De Struys te kopen. Hij is heel zijn leven met Veere ver bonden gebleven. Samen met zijn dochter Alma maakte hij in de eerste decennia van de twintigste eeuw de Schotse huizen tot een internationaal kunstenaarscentrum. Ze legden er bovendien een kunst- en antiek verzameling aan, die de basis zou vormen voor het nog steeds bestaande museum De Schotse Huizen. Al gauw volgden meer 'varende schilders'. Aanvankelijk waren het vooral Engelsen en Belgen die Veere met hun boot bezochten. Bekend zijn de Engelse etsers die tussen 1890 en 1930, sommigen jaar na jaar, op en om de Zeeuwse wateren kwamen zei len en tekenen. Vaak namen ze dan de route Oostende-Vlissingen-Zierikzee- Veere-Dordrecht v.v. Engelsen, Belgen en Hollanders Veere werd ook vaak gekozen als uitvals basis voor tochten over de Zeeuwse wate ren. De zee, de hoge luchten en het onvol prezen Zeeuwse licht vormden voor deze kunstenaars een onuitputtelijke bron van inspiratie. Hetzelfde gold voor Veere met zijn monumenten, de vissershaven, de hoogaarzen, de vissers en de vissersvrou-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 39