ontstaken we het vuurkoord en roeiden we naar de molen om dekking te zoeken. De ontploffing was indrukwekkend. De molen, toch op een flinke afstand van de ont ploffing, stond te trillen. We probeerden met stokken het gat te peilen, maar het was dieper dan de tankval. Ook de tramlijn van Koudekerke naar Mid- bestond er al een dagelijkse verbinding met Middelburg voor het vervoer van pas sagiers. Ook was er spoedig een vracht boot. De twee vrachtrijders, die vóór het water met paard-en-wagen het vrachtver voer deden, zaten nu in hetzelfde schuitje. Van de Engelsen kregen we twee prachti ge sloepen, compleet met de nodige roei- delburg vormde een obstakel in de vaar weg naar Vlissingen, en werd dus opgebla zen. Zo werden de vaarwegen verkend, van merken voorzien en van obstakels vrij gemaakt. Er ontwikkelde zich een regelma tige vaart met passagiers en vracht van Koudekerke op Middelburg en Vlissingen. De vloot De paar kano's en de enkele roeiboot waarmee we het de eerste dagen moesten doen, groeiden snel uit tot een flinke vloot met een grote verscheidenheid aan vaar tuigen. Voor er een maand om was, Een sloep vol met mensen meert ami bij de stei ger langs de Middelburgsestraat, december 1944. (Coll. Roose) riemen. De politie had een eigen bootje, dat in voorkomende gevallen ook beschik baar was voor de burgemeester. Ook her inner ik me 'de groote iesderen' en 'de klei ne iesderen', twee stalen boten. Van wie ze waren weet ik niet meer. In elk geval waren ze voor algemeen gebruik. Ook de Kon. Mij. De Schelde stelde twee roeisloepen aan de gemeente beschikbaar tegen een huur van 1,- per week.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2001 | | pagina 9