senhuis. In het Bonapartedok, gegraven op
bevel van Napoleon, kunnen oude binnen
schepen bekeken worden. Het Bonaparte
dok is via de Nassaubrug verbonden met
het Willemsdok, wat aangeeft dat ons land
ook zijn partij heeft meegespeeld in buur
land België en in Antwerpen. Aan het
einde van de negentiende eeuw beschikte
arbeidsplaatsen. Waarschijnlijk zijn deze
gegevens verouderd op het moment dat u
dit leest. De grootte van het havengebied,
de dokken waar machtige zeeschepen
worden gelost en geladen, de reusachtige
kranen, de talloze containers en de enor
me Berendrecht- en Zandvlietsluizen
maken grote indruk. Verder is er nog de
s iSÉlilii
De kerk en het voormalige kruitmagazijn te
Lillo, zomer 2001. (Foto Leo Hollestelle)
de wereldhaven over ongeveer 16 kilome
ter kade en was er 60 hectare dokken uit
gegraven.
Antwerpen is ontstaan en tot bloei geko
men dankzij haar ligging aan de Schelde.
De haven is onverbrekelijk verbonden met
de stad, de tweede van Europa en de
derde van de wereld. Het havengebied
beslaat een oppervlakte van zeker 15.000
hectare. Het is tevens de snelstgroeiende
haven van de wereld, met 's werelds groot
ste zeesluis, Europa's belangrijkste spoor
wegknooppunt, een 127 kilometer lange
aanlegkade, een goederenoverslag van
110 miljoen ton per jaar en 75.000
havenindustrie met haar fakkels en ontel
bare lichtjes, petrochemische industrieën
zoals Fina en Esso, en internationale
bedrijven zoals Bayer, Cargill, General
Motors en BASF. En steeds zie je op de
achtergrond de koeltorens van de kerncen
trale Doel.
Verrassend ligt midden in dit uitgestrekte
industriegebied het plaatsje Lillo, als een
groene oase. Het heeft een kleine getijde
haven, overblijfselen van een fort, een heel
aardig Poldermuseum Lillo-Fort, en een
respectabel aantal horecagelegenheden.
Tegenover Lillo, aan de overzijde van de
Schelde, ligt Liefkenshoek. Ook dit dorpje
heeft een fort. Beide forten werden aange
legd aan het einde van de zestiende eeuw
ter verdediging van Antwerpen.