rond het midden van de negentiende eeuw
eveneens enkele gotische elementen. Toen
het grote voorhuis werd gesloopt, werd het
resterende deel van het gebouw voorzien
van een nieuwe voorgevel met daarin een
voordeur en ramen. De gevel kreeg een
pleisterlaag waarin imitatievoegen werden
aangebracht. Boven de ramen kwamen
ontwerper ervan was de stadsarchitect
G.H. Grauss.
In 1852 kreeg het gebouw aan de kant van
de Wal een neogotische ingangspartij over
de volle breedte van het tweebeukige
gebouw. Deze was voorzien van gestuukte
spitsboognissen en pinakels, en was door
zijn gedeeltelijk witte bepleistering een
Munni leenhof
Woonhuis van Jacob Cats, Grijpskerke
spitsbogen in het pleisterwerk. Bij een res
tauratie in de jaren zeventig is de pleister
laag verwijderd en daarmee zijn ook de
neogotische versieringen verloren gegaan.
Kerken en stadhuizen
De Willem ll-gotiek leende zich behalve
voor tuingebouwen en voor moderne
industriële gebouwen ook uitstekend voor
kerkelijke gebouwen. De Nieuwe Kerk in
Middelburg kreeg in 1846 een nieuw interi
eur met een koepelplafond en met pilas
ters en kroonlijsten, "alles zeer smaakvol
en in den byzantijnschen bouwstijl". De
Het Munnikenhof te Grijpskerke met neogoti
sche spitsbogen in het pleisterwerk. (Zeeuws
Archief, Zeeuws GenootschapZelandia Illus-
trata Prentbriefkaarten, nr. ZI-P-00450)
opvallende toevoeging aan de gevel.
Boven de ramen van de kerk waren ge
stuukte traceringen aangebracht. Door
deze modernisering in Willem ll-gotiek
- door een tijdgenoot geprezen als een
"belangrijke verbetering en verfraaijing" -
had de kerk een eigentijds uiterlijk gekre
gen.'4 De Middelburgers waren er zo trots
op dat deze nieuwe gevel werd opgeno-