"aen te spreecken en over haere ongere-
geltheijt te vermanen". Het verzoek werd
door de classis aangenomen.
Andere gebeurtenissen die niet met de
zondagsrust strookten, waren bijvoorbeeld
jongelui die op een zondag in 1608 dan
send op de Vismarkt werden aangetroffen.
In 1629 kwam de kerkenraad erachter dat
er tijdens de kerkdiensten herbergen ge
opend waren en in 1656 werd er op zon
dag op de Markt handel gedreven. In het
zelfde jaar werd er stevig gediscussieerd
tussen de kerkenraad en de koks- en pas
teibakkersgilden. Deze gilden hielden zich
niet aan het vierde gebod omdat zij op die
dag kookten en bakten voor hun gasten.
Bij al deze voorvallen vroeg de kerkenraad
het stadsbestuur maatregelen te nemen
zodat de zondagsontheiliging niet meer
voor zou komen.
In Vlissingen kon men op zondag tot acht
uur 's morgens vlees kopen op de Groote
Markt en evenals in Middelburg waren de
poorten op zondag tijdens de kerkdiensten
geopend. Aan beide kwam een eind tijdens
Drie meisjes (v.l.n.r. Mina Louwerse, Pieter-
nella Westerbeke en Leuntje van Vaardegem)
uit Westkapelle aan het breien, ca. 1950. Hope
lijk is deze foto niet op zondag genomen, want
dan rust er volgens het gezegde geen zegen op
het breiwerk. (Zeeuws Archief prentbriefkaar
tencollectie Minderhoud, nr. 0095)
het predikantschap van de Zeeuw Johan
nes Teellinck. Hij was van 1649 tot 1654
predikant in Vlissingen.
Willem Teellinck
Als er een predikant in Middelburg was die
in die tijd de zondagsviering hoog in het
vaandel had staan, was het wel de Zeeuw
Willem Teellinck (1579-1629). Hij was de
vader van de eerdergenoemde Vlissingse
predikant Johannes Teellinck. In 1613 werd
Willem in Middelburg beroepen en hij zou
hier tot zijn dood in 1629 predikant blijven.
Teellinck was in Engeland met het piëtisme
in aanraking gekomen. Piëtisten hechtten
groot belang aan gebed, meditatie, geeste
lijk zelfonderzoek, het lezen van de Bijbel