23 de korf met eieren en de platte boterkorf een met zorg gekozen plaatsje op de wa gen. Meestal hing de korf met kippen of eenden onder aan de bak, maar de kans op verlies was daar groot en zou boven dien niet opgemerkt worden. Daarom was het handiger die korf in het rijtuig te zetten Voordat ze vertrokken bevestigde de boe- Maar de tijden veranderden. Verstandige boeren besloten een vaste huif op hun wagen te zetten. Dat was al een hele ver betering. Ging men voorheen nog in groep jes, nu ging elke boer met zijn eigen wagen stadwaarts. Daarmee verviel ook het in gezelschap rijden. Hoewel er allengs meer wegen werden rin de zware zilveren beugeltas onder haar glimmende zwarte schort en schreed zij statig het erf over naar de wagen. Op de voorste bank, die vastzat aan de wagen, zat de boer met de teugels strak in z'n handen. Hij kreeg meestal gezelschap van twee of drie andere boeren en boerin nen, die bij de boerin op de losse banken gingen zitten. De vrouwen achterin, bang om een koutje te vatten. Zo toog men ge zamenlijk naar de markt. De rit was alles behalve een pretje, want de wagens hadden geen vaste assen. In die tijd waren de we gen nog bijzonder slecht, vol met putten, en door de losse assen bonkte de wagen alle kanten op. Niet zelden braken er eieren. De boeren zitten voorin, de vrouwen achterin om te voorkomen dat ze een koutje vatten. In de korf worden kippen of eenden vervoerd. (coll. Jan Wisse) aangelegd en de bestaande enigszins wer den verbeterd, klaagden de vrouwen er nog steeds over dat de wagens zo schok ten. Dit kostte niet alleen veel eieren, maar het was evenmin bevorderlijk voor de bo ter. Sommige creatieve boeren brachten onder de zitplaatsen van hun wagen schokbestendige voorzieningen aan, maar eigenlijk was dat bij wet verboden. Toch kwam er op den duur ook hiervoor een oplossing.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2021 | | pagina 25