27 tweede manier zijn de namen in een lau werkrans vervat. Deze huif is hier naar verhouding te laag en te plomp. Let op het specifieke ruitje. Het einde Aan alles komt een einde. Ook de verewa gens raakten uit de tijd. Het werd steeds minder noodzakelijk voor het boerenpaar om iedere donderdag tussen negen en elf met hun zuivelproducten naar de markt te rijden. Daarvoor zijn vier oorzaken op te noemen. De eerste was de kentering in de boter- en eiermarkt van omstreeks 1930. Door de komst van de melkfabriek was het zelf karnen voorbij. De melkfabriek haalde de melk en de eieren van veel boeren op en als gevolg hiervan gingen minder boeren naar de markt. De tweede oorzaak vormden de nieuwe winkels in de dorpen. Voordien ging men niet alleen naar Middelburg om de eigen De door Jan Roose gerestaureerde verewagen. De wagen nam deel aan de manifestatie in 1954 ter gelegenheid van het bezoek van de koninklij ke familie aan Walcheren. Jan Roose's grootva der, van wie hij de wagen heeft gekregen, han teert de teugels. Staand: Izaak Jobse, getrouwd met Riene Goedhart (uit Ritthem). De jeugd voorin: een zoontje van dominee Van Dijl en Piet Roose junior, jongste broer van Jan. Ach terin: de dames Jobse en Roose-Wielemaker (moeder van Jan) en Willem Roose. (coll. Jan Wisse) producten aan de man te brengen, maar ook om boodschappen te doen. Wat de boeren nodig hadden werd op de donder dag in Middelburg gekocht, want er waren bijna geen winkels in de dorpen. Met de komst van nieuwe winkels verminderde de afhankelijkheid van Middelburg en daar mee ook het aantal huifkarren. De derde oorzaak was de opkomst van de fiets. Voor een boodschap hoefde men niet

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2021 | | pagina 29