18 waarnaast het grauwe origineel pover en saai afsteekt. Laman bevindt zich als kleur- der in goed gezelschap en staat in een oude traditie van 'afzetters' zoals kaart- kleurders meestal werden genoemd. Het was tot ver in de negentiende eeuw praktijk dat zij in grote oplage gemaakte kaarten met de hand inkleurden. We hebben het dan over kaarten die in de vorm van een kopergravure of lithografie werden ver spreid. Vaak beperkte het inkleuren zich tot de omtrek van een vlak met een bepaalde functie (grasland, bouwland) of tot de ac centuering van een grens. Zoals de leer boekjes dat voorschreven, gebeurde het met een vast kleurengamma: blauw voor water, rood voor stenen en bruin voor hou ten gebouwen, en een leikleur voor kerkda ken. Laman laat weten voor de daken wel vijftig verschillende tinten rood te hebben gebruikt! Water? Wat is nu de meerwaarde van dit inkleuren van de kaart van Middelburg? Zoals ge zegd heeft de kaart van Pieter Bast hier mee vooral in decoratief opzicht aan waar de gewonnen. Daarnaast benadrukt Laman dat juist de ingekleurde kaart het waterrijke en ook groene karakter van de stad goed tot uitdrukking brengt. Wat het water be treft: buiten de havens, het Molenwater en de vestinggracht is er in Middelburg geen water te bekennen. Met één uitzondering: het spuikanaal tussen het Molenwater en de Dam komt als zodanig duidelijk in beeld, duidelijker dan op de kaart van Goliath. Dat de stad groen was, komt wel goed tot uit drukking. Het Abdijplein is rijk van bomen voorzien, evenals het gebied bij het Bagijn- hof in het noorden van de stad. Heel fraai met veel bomen is het ommuurde terrein van de schutterij van de kloveniers, tussen de Dam en de Rouaansekaai in beeld ge bracht. Wat Laman onvermeld laat zijn enkele toevoegingen die hij heeft aange bracht: de aanzet van wegen en waterlo pen buiten de stad, een aantal bomen en boomgroepen, twee huisjes ten zuiden van de stad en bovendien een windroos rechts boven. Wie de balans opmaakt komt tot een voor de hand liggende conclusie die eigenlijk voor alle oude kaarten, al of niet inge kleurd, geldt. Wie primair oog heeft voor het gedetailleerde teken- en graveerwerk van de kaartmaker, geeft de voorkeur aan een ongekleurde kaart. Wie zich wil laten imponeren door het totale kaartbeeld en iets kleurrijks aan de muur wil hebben, prefereert de gekleurde versie. Aad de Klerk - George Keyes, 'Pieter Bast', Alphen aan den Rijn (Canaletto) 1981. - www.historischestadskaartenfullcolour.nl.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2021 | | pagina 20