41 zich dat zijn oma daar nog behoorlijk over kon mopperen; wellicht stond het stands verschil en de daarbij behorende entoura ge een mildere houding in de weg. We concluderen uit zijn verhaal dat het de lijs tenmaker was die de kast inrichtte, wellicht in samenspraak met het familielid en ook dat de kaarten niet beschreven waren en het overschot dus zonder bezwaar voor een volgende kast gebruikt kon worden. Of er ook actief gezorgd werd voor voldoende variëteit in de uittrekkers is niet bekend, maar ligt wel voor de hand. De kast zelf kostte overigens 25 gulden, bijna vier weeklonen van een landarbeider. Kast en Stand "Dit is kitsch", schrijft de PZC in 2002. Dat mag zo lijken, maar dan is het toch prachti ge kitsch. En bovenal is het een bijzonder stukje erfgoed. Anders dan de herden kingskastjes van een eeuw eerder valt op dat moraliserende teksten en verwijzingen naar het onvermijdelijke einde ontbreken, religieuze elementen komen nauwelijks voor. Niettemin barsten de kaarten van de symboliek: rozen, vergeet-mij-nietjes en lelietjes-van-dalen voeren de boventoon. In tuinen en priëlen schuilen verliefde jongens en meisjes die briefjes, met een hartje ver zegeld, meedragen. Witte duiven, zwanen en zwaluwen symboliseren voorspoed, liefde, geluk en eeuwige trouw. "Moge ge luk en voorspoed U steeds nabij zijn", le zen we dan ook op een van de kaarten. De kaarten weerspiegelen ook de tijd. Het huwelijksbootje wordt een stoomschip, de automobiel vervangt de koets. Al met al presenteren de uittrekkers een romantisch wereldbeeld, een beeld dat je niet bij Walcherse boeren zou verwachten. Waarschijnlijk ten onrechte. De eerderge- noemde Jan Vader heeft in meerdere publi caties openhartig over het liefdesleven van de Walcherse boeren geschreven. Hij wijst erop dat onder de oude Walcherse boeren- adel geld en goed een grote rol speelden: Geld moe geld trouwe", familiefortuin en land mochten niet versnipperd worden. En wat wellicht meer zegt, zoon en dochter Huwelijkskast van Adriaan Baaijens en Johanna Pieternella Jobse (detail). (foto Ida Doorenweerd) waren het veelal daarmee eens. Stands verschillen bepaalden het sociale leven en men trouwde toch het liefst binnen de ei gen stand.6 Huwelijken binnen de familie kwamen regelmatig voor en de boeren stand vormde zo een hecht netwerk. Uit de huwelijksakten van onze kasten blijkt dan ook dat zowel de vader van de bruid als die van de bruidegom meestal van beroep landbouwer waren en niet landbouwers knecht of landarbeider. Gearrangeerde huwelijken waren niet uitgesloten, maar dat ging niet altijd over rozen. Toch speelde de persoonlijke keuze van bruid en bruidegom uiteindelijk een belang rijke rol en werden veel huwelijken uit liefde gesloten, niet zelden nadat gebleken was dat het huwelijk vruchtbaar zou zijn. Bartel

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2021 | | pagina 43