Denk eraan, hij heeft wel een ct-lier aan boord, een
apparaat met constant tension dat zeer goede diensten
bewijst op bokkige zeeën. Van der Veen heeft met zijn
multicat al van alles gesjouwd op het water. Kabels helpen
leggen in de Noordzee, windmolenparken gebouwd, en
ook hier doet hij meer dan het assisteren van de hopper
zuiger Utrecht bij het aankoppelen van de zinker. Als het
crewbootje Runner even niet in de buurt is, vaart hij net zo
makkelijk op en neer naar Breskens voor de aflossing van
scheepsbemanningen, of hij haalt een hapje te eten voor
ze. 'Elke dag is anders', zegt de kapitein vergenoegd.
Maar wacht, nu moet hij zijn aandacht er even bij houden.
In de schemering, die nog wordt verduisterd door een aan
houdende motregen (hard motregenen, dat kan eigenlijk
niet, maar toch doet het dat vandaag: hard motregenen)
worden de contouren zichtbaar van een groot schip, veel
groter dan wanneer je er op het duin op een kilometer
afstand naar staat te kijken. Het is de Utrecht.
Goed dat hij in de schemer aankomt. De scheepslich-
ten - rood, groen, wit, geel, blauw, en alle mengvormen
daarvan - werpen een kleurig patroon op de golven die
de Utrecht zelf teweegbrengt. Kermis op zee is dit, een
op het water geprojecteerde attractie. Als een modern
spookschip stoomt hij onze kant op. Als je niet wist dat d t
de afspraak was, schootje haastig een extra reddingsvest
aan, zo groot en dreigend nadert hij de nu wel heel klein
geworden Tessa 1/1/.
Maar we kunnen helemaal vertrouwen op twee kapiteins
die deze manoeuvres al duizend keer uitvoerden, en ploeg
baas Dirk Bogaard (benijdenswaardig want beurtelings aan
het werk op zee en op het strand) kan rustig uitleggen wat
we zien.
Bij aankomst van de multicat bij het koppelpunt Matour
hebben twee bemanningsleden uit de Filipijnen ('Ja,' zegt
Jan van der Veen, 'ze zijn goedkoper, maar je vindt er ook
geen Nederlanders meer voor') eerst twee kleine boeien
uit het water gevist. De boeien markeren een kabeltje, ver
bonden met een vijf keer zo dikke kabel, waaraan weer de
zeven meter lange loodzware ketting is bevestigd die op
zijn beurt vastzit aan de koppeling naar de zinker. Vanaf