Fervente cruisegangers
I iet veel later krijgt ook het einddoel vorm in het
'hoofd van de 49-jarige ondernemer: een renderende
Noordwest-Europese cruise line realiseren die zowel
riv als zeecruiseschepen accommodeert, compleet met
kwalitatief hoogstaande ligplaatsen en een heuse terminal
in de Buitenhaven in Vlissingen.
Nu ruim drie jaar later, heeft de stad de komst van de
eerste van een naar het zich laat aanzien, reeks vaste
grote zeecruiseschepen in de analen bij kunnen schrijven.
De Duitse 'ms Amadea' met zo'n zeshonderd passagiers
aan boord, raakte eind mei 2009 Vlissingse wal. Neem
daarbij de komst van 250 riviercruisers in 2009 die met
een gemiddelde van 140 passagiers aanlegden in Veere,
Terneuzen, Middelburg en Vlissingen en ZCP lijkt aardig
op stoom. Dat riviercruisers Zeeland aandoen is overigens
niet -euw, maar, aldus Nelis, wel de 'plus 68' die wat dit
segment betreft, het afgelopen jaar is neergezet. Voor het
zo felbegeerde eerste zeecruiseschip van Phoenix Reisen
daadwerkelijk op Vlissingen afstevende, is er vanzelfspre
kend het nodige werk verzet. Nelis, inmiddels directeur
van de BV Zeeland Cruise Port, vertelt over de gang van
zak i vanachter zijn ruime kantoortafel in het bedrijfsge
bouw van STT.
Terug naar dat eerste begin. Waarom heeft hij eigenlijk
gei ozen voor dit ambitieuze idee. En hoe wist hij dat het
plan levensvatbaar is?
'Sinds mijn jeugd ben ik al gefascineerd door alles wat met
scheepvaart te maken heeft. Ik ben een ras-Zeeuw en heb
alt: d gevonden dat we een heel mooie provincie hebben,
die toeristisch gezien ontzettend veel te bieden heeft. Er
ligt nier echt wat moois, alleen weet lang niet iedereen
dat.' Daarbij levert volgens hem vooral de combinatie
toerisme en scheepvaart economische kansen op voor
deze regio.
Maar wat is nu precies een cruise?
Nelis schuift een studie naar voren die aangeeft wat de
economische betekenis van cruise- en ferryvaart in het
Noordzeekanaal is. Een rapport van de Stichting Amster
dam Cruise Port en ZKA Consultants Planners.
Dat levert als klinkklare definitie de volgende op: 'Onder
een cruise wordt verstaan een geheel verzorgde vakan
tiereis per passagiersschip van langer dan 48 uur, waarbij
men onderweg volgens een van tevoren opgesteld vaar-
plan een aantal bezienswaardigheden/destinaties aandoet.'
Mikpunt van ZCP is hierbij met name de Amerikaanse
markt. Amerikanen staan bekend als fervente cruisegan
gers, en zijn dol op folklore en cultuur. Verder, benadrukt
hij, is de cruisemarkt daar zeer goed georganiseerd. Nelis
is ervan overtuigd dat Noord-Holland, dat goed is voor een
omzet van 4,6 miljard euro als het gaat om cruises, echt
niet de enige provincie van Nederland is die deze categorie
toeristen veel leuks oplevert.
Amerikanen mogen dan een belangrijk potentieel vormen,
volgens Nelis zijn Duitsers, Portugezen en Italianen even
zo goed te porren voor een bezoek aan Zeeland. Sterker
nog, Nelis ziet voor allerlei nationaliteiten cruiseplezier
in deze regio in het verschiet. 'Daarbij boor je een heel
nieuwe markt aan. Een financieel ook zeer interessante.
Een gemiddelde, "gewone recreant" geeft in Zeeland
ongeveer veertien tot zeventien euro per dag uit. Stapt
een cruisepassagier aan wal, dan gaat het algauw om
tachtig tot tweehonderd euro. En vergeet de bemanning
van zo'n schip niet. Die spendeert meer geld dan je zou
denken.' Tel daarbij op de bestedingen van rederijen en de
havengelden en het is, vindt hij, duidelijk hoe interessant
cruisevaart economisch voor een regio kan zijn. Verder
vermeldt het Amsterdamse rapport, dat 40 procent van
de cruisepassagiers nog een keer terugkomt en circa 80
procent de cruise gebruikt om ideeën op te doen voor
interessante bestemmingen voor een volgende vakantie.
Er is voor een cruisepassagier in Zeeland aanleiding ge
noeg om geld uit te geven, vertelt Nelis: 'Onze provincie
heeft veel bezienswaardigheden die betrekkelijk dicht bij
elkaar liggen.' Ter illustratie pakt hij de map 'Excursions'
erbij die nu tot de standaardinformatie voor rederijen
behoort. Dochter Marijke Nelis heeft aan de samenstelling
van brochures en het benaderen van rederijen inmiddels [^-