izen bestrijden niet met gif' Bezoekers van Mini Mundi bijvoorbeeld, die gratis een bal kunnen ophalen bij Toys XL, en de Fiets Scooter Shop die al afspraken heeft over huurfietsen met het Van der Valk Hotel. En ondertussen is er een vereniging opgericht voor de gezamenlijke marketing en communicatie, de Vereniging Zep Middelburg.' Duurzaam en verantwoord ondernemen was bij de ont wikkeling van Zep Middelburg een belangrijke drijfveer, vertelt De Waard en er klinkt nadruk door in zijn stem: 'De bedrijven en attracties zijn compact gegroepeerd rond-om een centraal middenterrein met gezamenlijk parkeerter rein. Dat bespaart ruimte en energie en zorgt voor minder vervoersbewegingen. Bij de bouw zelf hanteerden we een 'jchecklist voor energiezuinigheid, isolatiewaarden en ge bruik van zonnepanelen. Maar ook voor het parkmanage- ment maken we milieubewuste keuzes. Muizen bestrijden we niet met gif maar met een ecologisch loksysteem.' Als parkmanager is De Waard tevens verantwoordelijk voor het groenbeheer, het terreinonderhoud en de sociale veiligheid op het Zep. 'Al zijn we van plan het parkrma- nagement in de toekomst uit te besteden aan de afdeling Facilitaire Diensten van het ROC Zeeland.' nemers weten dat onze klanten al lang niet meer genoeg hebben aan zon, zee en strand, ook al is dat nog steeds een sterke troef van Zeeland. Tegenwoordig willen men sen er vaker in het jaar op uit en willen ze hun vakantiebe stemming kunnen beleven. We hebben weliswaar fraaie natuur en een rijke cultuur, grote dagattracties misten we, helemaal bij slecht weer.' Schönknecht ziet Zep Middel burg dan ook als een belangrijke aanwinst: 'Ik verwacht dat we de komst van het Zep gaan terugzien in toegeno men bezoekcijfers en in stijgende waardering, zeker buiten het zomerseizoen.' Een onderwijsinstelling op het Zep lijkt op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt. Volgens Maartje Meijers van het ROC Zeeland is het niettemin toepasselijk: 'We hebben op het Zep de twee opleidingsclusters Horeca, Toerisme en Voeding en Economisch College Zeeland. Leerlingen kunnen hier meteen de geleerde theorie in praktijk brengen. Sterker, elke Zep-ondernemer stelt ten minste twee stageplaatsen beschikbaar. En behalve werk- stages doen leerlingen ook nog eens regelmatig opdrach ten voor bedrijven. Maar dat niet alleen, ze exploiteren tevens eigen leerwerkbedrijven, allemaal met het concept "streekproduct - gezond - duurzaam". Die leerwerkbe drijven zijn te vinden in de centrale hal van de school en toegankelijk voor iedereen: een espressobar, toeristisch informatiepunt, ondernemersloket, reproshop en een bescheiden bakkerij. Het leerlingenrestaurant heeft een unieke plek gekregen op de eerste verdieping, pal onder de glooiende kap met zijn immense dakspanten.' Wat opvalt aan de website is een pleidooi voor combina- tiebezoek met Middelburg en Vlissingen en de aanprijzing van Zeeland als vakantiebestemming. 'Toeristisch Zeeland kon ook wel een impuls gebruiken', zegt Carla Schön knecht, directeur van VVV Walcheren Noord-Beveland, opgetogen tijdens de jaarlijkse ondernemerslounge. De toeristisch-recreatieve sector maakte in mei 2009 als een van de eerste kennis met het Zep en de opkomst was opvallend hoog. Die nieuwsgierigheid vindt Schönknecht even verklaarbaar als verheugend. 'De toeristische onder Nooit geweten trouwens, dat van die opdrachten voor bedrijven. Voor de opening van de Voetbal Experience regelden maar liefst tweehonderd ROC-leerlingen de orga nisatie, de catering en de bediening. Iets om te onthouden voor één van mijn opdrachtgevers. Maar terwijl ik dat bedenk loopt Meijers alweer verder, door indrukwekkend uitgeruste keukens en hightech talenlabs. Te denken dat de achttienhonderd ROC-leerlingen alleen als potentiële arbeidskrachten worden gezien, is een illusie. Elke ondernemer op het Zep noemt ze steevast consument. Volgens Meijers moet je daar ook niet al te

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 61