UW de Schmudelecke Is de seksbranche gevoelig voor de economische crisis? Sex sells. Er is altijd goed verdiend in de seksbranche. Pabo streeft naar een winst van tien procent van de omzet. De omzet bedraagt circa 230 miljoen euro. 'De eerste drie we ken van januari 2010 geven veel hoop voor de toekomst. Het was een goede start van het nieuwe jaar!' 2009 was een moeilijk jaar. 'Vanwege de crisis, maar ook omdat we zochten naar een nieuwe formule', vertelt Jan Boddaert. 'We hebben veel geïnvesteerd in methodes, in nieuwe assortimenten.' Het bedrijf zit midden in een grote reorganisatie. Tot nu toe had elke tak een eigen gezicht. Nu moet alles dezelfde uitstraling krijgen. De Paboklant verandert. De grootste doelgroep is tussen de achttien en vijfendertig jaar. Zij kopen vooral lingerie en fashion. Pabo verandert mee. 'We willen af van het imago van een pornobedrijf', zegt Jan Boddaert. 'We zullen nooit iets zonder erotiek presenteren, want we zijn geen H&M. Maar we willen wel uit de "Schmudelecke", weg uit de ranzigheid.' Daarom moeten alle winkels nu aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook de verkopers: die worden getraind op klantvriendelijkheid, op toegankelijkheid, op kennis van de producten. En dat is niet voor iedereen weggelegd. 'We willen dat onze winkels stijl hebben, een winkel waar je gezien kan worden, waar je niet met je kraag omhoog naar binnen hoeft, om er via de achterdeur uit te glippen.' Van een bedrijf met verschillende takken, moet Pabo één gezicht krijgen. In 2010 moeten alle formules worden gelijkgeschakeld. Van productgeoriënteerd naar klantge- oriënteerd. De klant kan daarbij zelf beslissen en kiezen tussen winkel, post of internet. Jan Boddaert: 'Het lastige van een multichannelbedrijf is dat de bedrijfstakken onderling gaan concurreren. De baas van een winkeltje prees niet snel de internetshop aan, omdat hij dan bang is voor zijn eigen handel. Dat moet nu anders. Niet meer ieder voor zich. Het heeft alles met mindset te maken.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelanddoc. | 2010 | | pagina 73