DE ZAK VAN ZUID -BE
ontwerper. Ondanks dat veel erven dezelfde elementen bevatten,
ontstaat hierdoor bij iedere boerderij een karakteristiek erf dat
inspeelt op gegevens van het landschap en het karakter van
de plek.
Eindpuntvoorziening
n 1995 is nabij het station van de stoomtrein Goes-Borsele te
Hoedekenskerke een zogenaamde 'eindpuntvoorziening' gerea
liseerd. Dit project past goed in de algemene doelstelling van het
WCL om een streekgebonden toeristisch product te ontwikkelen,
terwijl eveneens de belevings- en gebruiksmogelijkheden van de
natuur en het landschap voor recreanten worden vergroot.
De eindpuntvoorziening is vormgegeven als een landschapspark,
waarin veel streekeigen elementen zijn verwerkt. Het langgerekte
terrein tussen de Waardweg en de spoorbaan is ongeveer zeven
hectare groot. Er is op uitgebreide schaal gewerkt met water.
Zo is er rond een bestaande hoogstamboomgaard water aange
legd, waardoor hij als een eiland in het gebied is komen te liggen.
De reiziger met de stoomtrein heeft in Hoedekenskerke enkele
uren de tijd om de omgeving te verkennen, alvorens de trein naar
Goes terugkeert. Bij de entree van het park is een dijkje ontwor
pen. Dit dijkje is als centraal element in het park beplant met
knotwilgen. Het dijkje geeft toegang tot de verschillende voorzie
ningen die in het park zijn opgenomen. Zo is er een kleine speel-
De stoomtram
Goes-Borsele
is een belangrijke
voorziening op
dagrecreatief gebied
in de Zak van
Zuid-Beveland.
18