DE ZEEUWSE HAVENS
Nieuwe uitdagingen, nieuwe plannen
De decentralisatie maakt duidelijk, dat Zeeland Seaports zich dag en
nacht dient te beraden over de positie die zij in en voor de Zeeuwse
economie kan vervullen. Met andere woorden, Zeeland Seaports
moet voor het bereiken van haar doelstellingen na blijven denken
over toekomstige mogelijkheden die zij veelal in directe samenwer
king met het bedrijfsleven wil bereiken.
De potentie van de Zeeuwse havens is groot. Zoals gezegd zijn de
Zeeuwse havens de laatste tien jaar het hardst van alle havens tussen
Hamburg en Le Havre gegroeid, slibben de grotere havens langzaam
aan dicht en kampen zij met een gebrek aan ruimte, terwijl voor
de Zeeuwse havens de marktpotenties voor het oprapen liggen.
Gezien de schaal waarop de Zeeuwse bedrijvigheid plaatsvindt,
de congestievrije achterlandverbindingen, de ruimte voor nieuwe
bedrijvigheid in de havens, de goede arbeidsverhoudingen en de
gezonde werklust van de Zeeuwse havenarbeiders, moet geconclu
deerd worden dat de komende vijf tot tien jaar een verdere groei van
de havens mogelijk moet zijn. Uiteraard zijn niet alle factoren door
Zeeland Seaports te beïnvloeden, hetgeen het havenbeheer als vak
juist zo aantrekkelijk en boeiend maakt. Maar op basis van de auto
nome groeiverwachtingen, dus van de groei die verwacht mag worden
op basis van de bestaande bedrijvigheid en de vestiging van nieuwe
bedrijven die niet door speciale acquisitie-inspanningen worden
verworven, ziet de vraag naar ruimte in de havens er als volgt uit.
Ruimtevraag-prognoses bij autonome groei (Bron: NEI, 1998:34 en 43)
1997
2000
2010
2020
max
min
max
min
max min
Vlissingen
Totaal (ha)
925
962
942
1097
1003
1225 1067
Extra vraag (ha)
37
17
172
78
300 142
Vraag per jaar (ha)
13 6
Terneuzen
Totaal (ha)
965
1006
977
1 157
1020
1304 1064
Extra vraag (ha)
41
12
192
55
339 99
Vraag per jaar (ha)
15 4
Het mag duidelijk zijn dat zelfs in het meest gematigde scenario van
autonome groei de Zeeuwse havens de komende jaren vol zullen
lopen. Dat betekent dat Zeeland Seaports reeds nu al na moet denken
over welke goederenstromen op welke wijze en op welke lokatie
geaccommodeerd moeten kunnen worden. Voor de Axelse Vlakte/
Autrichepolder wordt dit momenteel uitvoerig gedaan. In een onder
zoek met TNO wordt gezocht naar de mogelijkheden om dit nieuwe
59