Een esthetische reden hiervoor is dat de cognitief verwijzende methode het onaffe karakter van de esthetische ervaring weer streeft. Ik denk dat we allemaal wel eens iets hebben afgewezen niet omdat het ons niet raakt, maar omdat het niets te wensen overlaat. En we kennen ook allemaal de vermoeidheid die ons overvalt als we als maar vrijwel identieke teksten lezen in een museum. Deze ervaringen komen voort uit het gevoel dat we geen inspraak krijgen in het esthetische oordeel dat we in een museum worden geacht te vellen. We kunnen het werk te weinig ondergaan om onze eigen smaak te vormen. Het onvoltooide karakter geeft ons de ruimte om alternatieve voorstellingen te maken, om de wereld anders te zien en nieuwe inzichten te krijgen die haaks staan op onze dagelijkse werkelijkheid. Kunst dient om ons denken op te schorten. Kunst, zoals mijn voorganger in het Zeeuws Museum Piet van Daalen het ooit samenvatte, 'kunst leert ons voelen.' Dat voelen brengt ons bij een andere vorm van presenteren, die ik bij gebrek aan een betere term als associatief zou willen typeren. In plaats van de ervaring van het getoonde in een kennisveld te ordenen en classificeren, weerspiegelt deze associa tieve presentatie de esthetische ervaring. Zij stelt er een ervaring tegenover die de gevoelens van de bezoeker aanspreekt, vergroot, uitdaagt. Deze vorm is gemeengoed buiten het museum. U kent vast de modische stukjes film noir waarin beelden van knappe mensen, lentebloesems en zachte baby's worden gekoesterd door zacht ritmische, ambiante muziek. De auto die hier wordt aangepre zen hoeft niet te worden uitgelegd. We weten niet hoe hard hij rijdt, hoe gestroom lijnd hij is vormgegeven, hoe veilig of voordelig hij is. Zelfs het merk van de auto wordt maar eventjes in beeld gebracht. U weet ongetwijfeld waarom die reclame zo gemaakt wordt: we willen helemaal geen auto kopen, maar een levenstijl verwerven waarin die auto past. De details die vroeger het verlangen naar deze specifieke auto aanwakkerden, zijn nu ondergeschikt aan het verlangen te delen in het levensgevoel dat de auto via de reclame uitstraalt. Onderzoek wijst telkens opnieuw uit dat mensen meer aandacht aan zaken besteden als je ze op gevoel aanspreekt. Ze kijken beter als ze voelen, en raken zo meer betrok ken bij wat ze zien. 109

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 111