ledereen zijn eigen kap,.. Op bovenstaande foto staan drie particuliere woningen die, naast elkaar, zo'n zes jaar geleden, in de Middelburgse nieuwbouwwijk Prooijenspark gebouwd zijn. De woning links lijkt geïnspireerd door een 'traditionele' Zeeuwse polderwoning, de woning rechts op een Brabantse boerenhoeve. De woning in het midden lijkt, mede gelet op haar introverte karakter, enige Japanse invloed te hebben ondergaan. De drie wonin gen, vrijwel gelijktijdig gebouwd in een Middelburgse woonwijk, drukken heel sterk de individuele smaak van hun opdrachtgever uit. Wat zegt dit over het begrip identi teit? Wat zegt dit over de culturele opvattingen van deze tijd? Is deze toepassing van individualiteit een verworvenheid, of een illustratie van de teloorgang van een gemeenschappelijk gedragen regionale opvatting over architectuur? Drie woningen in Prooijenspark, Middelburg, Oorspronkelijk (links) en 'retro'(rechts): life-style bepaalt grotendeels het aanzicht van onze nieuwe wijken (Collage: RDH ste denbouwkundigen 2004). hierbij zijn taal. bouwkunst, geschiedenis et cetera. Bekende voorbeelden zijn Noord- Italië, het Spaanse Catalonië en Baskenland, het Duitse Beieren, Friesland. Ook in Zeeland zijn steeds meer geluiden te horen die pleiten voor erkenning van de eigen dialecten en het behoud van regionale identiteit in bijvoorbeeld architectuur. In ver enigingsverband wordt door onder andere het Zeeuwse Gezicht, Stad en Lande, de Zeeuwse Milieufederatie, Schoon Genoeg gepleit voor het behoud van het karakteri stieke Zeeuwse landschap, wat hieronder dan ook verstaan moge worden. Het is in eerdere Zeelandboeken al geconstateerd: wonen maakt steeds meer deel uit van een door mensen gekozen life-style. De laatste jaren zien we steeds vaker dat bij de ontwikkeling van woonwijken gepoogd wordt een beeldmerk, een imago, aan een wijk te verbinden. Kattenbroek is er een goed voorbeeld van. Grappig hier bij te constateren is dat, juist als tegenreactie op het toe nemende individualisme, de laatste jaren steeds vaker teruggegrepen wordt op 'retro' architectuurbeelden die passen bij een vals geromantiseerd beeld van de burger lijke, vooroorlogse samenleving uit de jaren '30. Maar hoe zat het vroeger eigenlijk met die identiteit? Hebben landen en volkeren elkaar niet altijd al cultureel beïnvloed? Is datgene wat we nu constateren niet gewoon een voortzetting van datgene wat altijd al plaats vond? Architectuur en stedenbouw kennen een geschie denis van vele duizenden jaren en dankzij voortgeschreden technieken op het gebied van archeologie hebben we een vrij precies beeld van hoe onze verre voorvaderen 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeelandboek / Zeeuws jaarboek | 2004 | | pagina 129