De jaren vanaf 2005
JAN BART MANDOS
De hogeschool gaat fundamenteel anders werken. Een sleutelbegrip daarbij is dat het
aanbodgestuurde onderwijs plaats gaat maken voor vraaggestuurd onderwijs. Om dat
te realiseren moet er in de onderwijsorganisatie ook een fundamentele verandering
worden doorgevoerd. De hogeschool kijkt daarbij naar de succesformule van de
Roosevelt Academy, die als 'dochter' van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool
Zeeland dit jaar (2004) van start is gegaan. Die Roosevelt-architectuur betekent dat
er in de Hogeschool Zeeland 8 kennisclusters of departments komen, waarbinnen
cursussen ontwikkeld worden. De cursussen bestaan uit theorie, stage, onderzoek,
beroepsgerichte opdrachten, projecten of uit een mix daarvan. Ze zijn allemaal even
groot, dat wil zeggen dat iedere cursus met een gelijk aantal studiepunten wordt
gewaardeerd. Ze worden in hel Nederlands en Engels aangeboden. De studenten kie
zen zelf wanneer ze welke cursussen volgen, bepalen zelf hun leerroute, zoeken zelfde
samenhang in het aanbod, ontwikkelen eigen leerstijlen. Ze worden daarbij geholpen
door een studieloopbaanbegeleider. Bovendien is er een programmabegeleider, die
ervoor verantwoordelijk is dat de keuze van de student leidt tot een kwalitatief goed
bachelorprogramma. Er zal echt een cultuuromslag plaats moeten vinden. Een klein
maar treffend voorbeeld van waar de Hogeschoolcultuur een omslag in moet maken:
op het beeldscherm in de centrale hal staat nu vermeld welke docenten ziek zijn;
straks zal daar worden vermeld wat de meest bezochte cursus is.
De vraagsturing betekent goed luisteren naar wat de markt wil. Niet alleen de studen
tenmarkt, maar ook de beroepenmarktDaarnaast de overheden, bedrijven en instel
lingen die innovartieve kennis of toegepast onderzoek bij de hogeschool willen halen.
Organisatorisch zal daar sterk op worden ingestoken. Hierbij spelen ook de lectora
ten een belangrijke rol. Van daaruit kunnen de markten goed bediend worden en zal
de professionaliteit van zowel het bachelor-onderwijs als die van de masteropleidin-
gen gevoed worden. Met name op de speerpunten van de Hogeschool watermanage
ment, duurzaamheid, veiligheid) kimnen die mastertrajecten worden opgezet,
ledereen moet gaan doen waar hij of zij voor is aangenomen: de docenten voor het
onderwijs, het bestuur om te besturen en de medewerkers van de diensten om te
faciliteren en te ondersteunen.
De omgeving van de Hogeschool wordt nadrukkelijk gevraagd mee te doen in de
ontwikkeling van de school. De overheden worden aangesproken op huisvesting.
Andere op cultuur, sport, bibliotheekvoorzieningen etcetera. Zeeland moet een goed
studentenklimaat krijgen.