ook niet. Beide zijn nodig en voor de laatste is Dick Engelhardt bij Zeeland Seaports
de verantwoordelijke man. "Wij moeten doen waar we goed in zijn en dat is logistiek.
Zeeland Seaports moet een draaischijf worden - in het Engels noem je dat een hub -
die het voor de grote spelers op de wereldmarkt aantrekkelijk maakt om juist hier hun
overslagpunt te hebben. Die aantrekkelijkheid wordt bepaald door de drie-eenheid
van betrouwbaarheid, snelheid en kosten. Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk
aspect. Als het gaat om C02-uitstoot, dan levert het traditionele wegvervoer de mees
te uitstoot per ton/kilometer, daarop volgt de binnenvaart; het spoor is met de minste
uitstoot het meest duurzaam. Bij spoorvervoer hebben we echter wel te maken met
geluidsoverlast, een belevingsaspect dat geen onomkeerbare schade aan het milieu
veroorzaakt en bovendien subjectief. Uiteraard moet er alles aan gedaan worden om
de overlast te beperken. De vraag is dan hoe: alleen bij de bron (naast de "stille" lig
gers bijvoorbeeld een verdiepte aanleg), of bij de omgeving door woningisolatie. Zelfs
het aanbieden van een andere woning aan mensen die erg dicht bij het spoor wonen
en daarvan veel last ondervinden, zou een optie kunnen zijn.
In de logistieke ketens zal containeroverslag in de toekomst een belangrijke rol spelen
voor Zeeland. Verbrugge is met tien miljoen ton de grootste verlader van de Zeeuwse
havens. Die ladingen komen nu binnen als bulk, stukgoed of breakbuik. (Bulk is alles
wat niet verpakt is; het kunnen auto's zijn, ook graan, ertsen of olie. Stukgoed is al
les wat verpakt is. Breakbuik bestaat uit uitzonderlijk grote transporten. Het varieert
van stalen buizen tot delen van een boorplatform; vaak zijn hiervoor speciale sche
pen nodig.) De neiging bestaat om stukgoederen en een deel van de bulkgoederen
(papier, cellulose, hout, etcetera) te containeriseren. Het is zelfs mogelijk dat bepaald