flo guts, nu glory
Bundeling biedt oplossing
- particulier initiatief op gang te brengen. Marshall denkt hier helder over: de effici
ëntie op langere termijn zal bij particulier initiatief altijd wijken voor winst op de korte
termijn. Daarmee schetst hij in feite het dilemma waarmee we te maken hebben bij
de verdere ontwikkeling van deze vijfde transportmodaliteit.
De aanleg van de Betuweroute is niet zonder slag of stoot gegaan. Voor velen
is niet helemaal duidelijk geworden dat bij de aanleg van deze spoorverbinding er
vele innovaties zijn doorgevoerd. Onder de titel No guts, no glory zijn deze gebundeld
in een publicatie over de aanleg van de Betuweroute. Het is een moraal die vaker is
aangehaald. Het ontbreken van bestuurlijk lef kan in veel gevallen ontwikkelingen
lamleggen of in zijn geheel tegengaan. Juist op het gebied van kabels en leidingen
liggen er in de toekomst veel mogelijkheden en kansen. Voor de Zeeuwse regio moet
dit vraagstuk ook opgepakt worden. De (her)ontwikkeling van het Vlissingse havenge
bied hangt mede samen met de mogelijkheid om transportleidingen naar het gebied
aan te leggen. Naar nu blijkt, is de ruimtelijke capaciteit echter onvoldoende om dit
op traditionele wijze voor elkaar te krijgen. De meeste leidingen liggen op geringe
diepte naast elkaar in corridors. Deze corridors raken echter steeds voller of zijn al vol.
Dit maakt dat de verdere ontwikkeling van gebieden dreigt vast te lopen. Bestuurlijk
is dit nog nauwelijks een issue, juist ook omdat een en ander niet zichtbaar is. Als
het ergens tijd wordt om 'guts' te tonen om tot 'glory' te komen, is het hier wel. Het
betekent dat de historische scheiding tussen privaat en publiek misschien de komende
tijd even opzijgezet moet worden. Er zal gezocht moeten worden naar nieuwe samen
werkingsverbanden en oplossingen om tot ontwikkelingen te komen die voor Zeeland
zo noodzakelijk zijn.
Landelijk lijkt er inmiddels consensus te ontstaan dat één van de oplossingsrich
tingen is om te komen tot een bundeling van kabels en leidingen. Bij de ontwikkeling
van de Zuid-As in Amsterdam is op initiatief van de gemeente Amsterdam onder de
Mahlerlaan een integrale tunnel voor kabels en leidingen aangelegd.
Deze tunnel - in feite een publieke voorziening - biedt de mogelijkheid aan private
netbeheerders om hun kabels en leidingen aan te leggen in een geconditioneerde
omgeving. Dat biedt vele voordelen. Allereerst geen graafwerkzaamheden meer, geen
storingen door het opgraven van hun kabels of leidingen door derden, betere onder-
houdsmogelijkheden en langere levensduur. Ruimtelijk biedt het de mogelijkheid om
tot stapelingen te komen die in de ondergrond niet mogelijk zijn. Maar er is meer. Het
simpele feit dat uit beleidsoogpunt tot een bundeling werd besloten, dwong tot na
denken over alle voorzieningen die nodig zijn om het te ontwikkelen gebied te onder
steunen. Het nieuwe Central Business District van Amsterdam heeft om te overleven
namelijk veel meer nodig dan gas en water. Het moderne bedrijfsleven hangt al lang
niet meer aan één navelstreng, maar heeft er vele nodig. De tijdsbalk hieronder maakt
dat duidelijk. De in Amsterdam uitgevoerde bundeling heeft navolging gekregen in
Arnhem en wordt ook op andere locaties uitgevoerd. In het buitenland is Londen een