Eén spits voor elf vrachtwagens
Rotterdam is een grote overslaghaven. Zeeschepen komen met stapels containers in
Rotterdam aan, die bestemd zijn voor een locatie in West-Europa. Niet alleen voor de
bevolkingscentra in Nederland en Duitsland, maar ook in Frankrijk, met een grote rol
voor Parijs en omgeving. Elke Zeeuw die naar Parijs rijdt, merkt aan het vrachtverkeer
hoe die goederen vanuit Rotterdam vandaag de dag worden vervoerd: bijna allemaal
over de weg.
In 2008 wordt vijf miljoen ton over het water vervoerd, via de noord-zuid-as. En daar
kan geen ton meer bij, in de huidige kleine kanalen. Die vijf miljoen ton lading is
echter maar 3,2 van wat er totaal vervoerd wordt tussen noord en zuid. Een deel
gaat ook over het spoor. En dan komt het: ruim 145 miljoen ton gaat in duizenden
en nog eens duizenden en nog eens duizenden vrachtwagens. Niet alleen verstop
pen die vrachtwagens de wegen, ze leveren in deze aantallen een indrukwekkende
Bert en Elise Keur van De Optimist
bijdrage aan de milieuvervuiling. Tijdens het mini-symposium in Terneuzen op 27 juni
2008 over de Schelde-Seine-verbinding rekende Professor dr. ir. J. Fransoo van de
Technische Universiteit Eindhoven voor dat vervoer met vrachtwagens ook de duurste
manier van transport is. Op het stuk Rotterdam-Terneuzen wint het schip het volgens
hem bedrijfseconomisch al van de vrachtwagen. Dan moet het traject naar Parijs nog
beginnen.
Waarom wordt er eigenlijk niet meer vervoerd over water, via de noord-zuid-as?
Tijd om deze verbinding eens wat beter te leren kennen!
"Er is meer werk dan de schepen aankunnen," vertelt schipper Bert van de Spits 'Op-