Ook het goederenvervoer maakt nog steeds dankbaar gebruik van het aanwezige
spoor De Vlissingse haven is via de Sloelijn en de Zeeuwse lijn verbonden met het
Duitse achterland, nu nog vooral via de Brabantse lijn, maar in de nabije toekomst
vanzelfsprekend ook via de Betuwelijn.
ledereen is het erover eens dat spoorvervoer in verhouding tot de over de weg ver
voerde vracht qua brandstofverbruik een goed alternatief is. Daartegenover staat wel
het nadeel van geluidsoverlast voor omwonenden. Met de toename van het vervoer
per spoor in het verschiet zal flink gewerkt moeten worden aan dit probleem.
Mede om die reden houdt de huidige Sloelijn eind 2008 op te bestaan. Men is hard
bezig aan de afronding van de nieuwe Sloelijn. Deze wordt in tegenstelling tot de
oude lijn geëlektrificeerd en mijdt de woonkernen. Er is bij de aanleg gebruik gemaakt
van geluiddempende middelen.
Stationsplein Hulst. Het is het laatste overblijfsel van de lijn Terneuzen-Mechelen in
Hulst (anno 2008 wordt het gebouw gebruikt door bierbrouwerij De Halve Maan).
In Zeeuws-Vlaanderen beperkt het spoor zich tot een goederenlijn vanaf het terrein
van Dow Chemicals naar België. Via de draaibrug bij Sas van Gent loopt een vertak
king naar de overkant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, richting Axel.
Hoewel het een bescheiden spoorverbinding is, neemt het belang wel toe, getuige de
komst van een nieuwe railterminal op het Valuepark Terneuzen, het chemisch-logistie-
ke bedrijventerrein dat Zeeland Seaports samen met Dow Benelux exploiteert aan de
Braakmanhaven. Door deze terminal ligt de weg naar Europa, via het grote spoorweg
knooppunt in Ludwigshafen open voor goederenvervoer van en naar Terneuzen.
Uiteraard blijft ook in Zeeland voor het spoor nog wel wat te wensen over.
Rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen, is vooral havenautoriteit Zee
land Seaports een groot voorstander van de komst van twee extra goederensporen,