De Sloeboog: Zeeuwen sneller in Antwerpen
die ervoor moeten zorgen dat de bereikbaarheid van Zeeland sterk wordt verbeterd.
Zo wordt al jaren gesproken over de lijn Axel-Zelzate. Nu nog rijden goederentreinen
via de draaibrug over het Kanaal van Gent naar Terneuzen naar het spoor aan de an
dere zijde van het Kanaal. Deze omweg blijft bestaan, ook na de aanleg van de tunnel
bij Sluiskil. Een rechtstreekse lijn vanuit Terneuzen, via de Axelse Vlakte, naar Zelzate
maakt deze kant van het Kanaal beter en sneller bereikbaar: een voordeel dat huidige
en toekomstige bedrijven op de Axelse Vlakte zeker zal aanspreken.
Een tweede plan waarover al geruime tijd wordt gesproken - dit lijkt haast een
typisch Zeeuwse bezigheid te worden - is de Sloeboog oftewel VEZA, lijn 11. Deze
In Draaiburg staan nog gebouwen van de tramwegmaatschappij SBM. In de vroegere
werkplaats (die nu wordt gebruikt door een boer) liggen nog steeds oude nagels en
andere materialen die herinneren aan weleer
lijn moet het Zeeuwse spoor tussen Rilland-Bath en Bergen op Zoom verbinden met
het goederenspoor bij Antwerpen. Zo wordt een snelle verbinding tot stand gebracht
met de IJzeren Rijn, het goederenspoor dat door België en Zuid-Limburg naar Duits
land voert. Bovendien zal door dit nieuwe spoor de omweg die de goederentreinen
nu nog moeten maken (naar Kijfhoek in Zuid-Holland) tot het verleden behoren, met
alle voordelen van brandstofbesparing.
Heeft iemand eigenlijk al eens bedacht dat deze Sloeboog een prima mogelijkheid zou
zijn om ook personen snel vanuit Zeeland naar Antwerpen te vervoeren?
Foto's werkzaamheden: Eut van Berkum. Overige foto's: Peter Verdurmen.
Foto volgende pagina: Wouter Apner.