QlAc e&j/èc (jefe/mai Oj) YJfC uct- aan' -&ea /u>rv *../{aaf i' zuc/ t ywer paa/> -i-vr-y&^nrazs ^/ne/? 6ry.' Eerste Edele Willem Hadriaan van Nassau-Odijk. Deze vertegenwoordiger van stadhouder-koning Willem III maant het opstandige volk tot kalmte (1672). heden te doen ophouden. In een speciaal daar voor bestemde kerkdienst vermaande hij de bur gers zowel als de regenten. Over het verloop van de dienst schreef Nagtglas het volgende: „De geheele magistraat is aanwezig, maar de heeren kijken elkaar verwonderd aan, als niet de gemeente maar hunzelven de les wordt gelezen, en zij horen, dat als de oude pas verdrongen re genten werkelijk oneerlijk de stadsgeldmiddelen hebben verwaarloosd, deze moeten worden ver volgd en gestrafd, maar blijkt het bij onderzoek laster te wezen, dan behoren de nieuwe regenten zoo spoedig mogelijk hun plaatsen aan de vroe gere in te ruimen." „Verbazing is zeker te zien op de gezichten in de „Heerenbanken", maar als de godsdienstoefening geëindigd is, zegt de voorganger op de hem eigen indrukwekkende wijze, dat hij een gemeente, die zich tegen haar wettige overheid verzet de zegen Gods niet kan geven. Daarop verlaat hij de preek stoel, en nog leeft de herinnering aan het toneel dat volgt. Onder algemeene aandoening treedt de leeraar weder op en geeft den zegen onder voor waarde dat men aan de regering gehoorzamen zal, wat dan ook werkelijk gebeurt." Ds. Smytegelt preekte meestal voor de vuist weg. Weinig zou van zijn preken bewaard zijn gebleven, indien zij niet waren opgetekend door een zekere Maria Boter. De la Ruë verhaalde van haar dat zij gedurende 30 jaar „met zooveel nauwkeurigheid, als haar mogelijk was, niet alleen ten aanzien van de zaaken, maar zelfs van alle de woorden zijne Predikstoffen uitgeschreven en daarmede XVIII tamelijk dikke Quatreinen gevuld heeft".2) De nadere reformatie Ds. Smytegelt was één van de meest eminente ver tegenwoordigers van de nadere reformatie. Deze stroming ontstond als reactie op de leerstelligheid, die zich na de synode van Dordrecht (1618/19) dreigde meester te maken van de kerk en de pre diking. De nadere reformatie richtte de aandacht zeer sterk op de praktijk van het kerkelijk leven en gaf daarom veel aandacht aan de prediking, de 91

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1968 | | pagina 19