STADSGEZICHTEN M. P. de Bruin 182 De Dam te Amsterdam, Jan van der Heyden, tweede helft 17e eeuw. Gezicht op Veere, Pi eter Bast 1598. De uitspraak dat het enige wat men van een tentoonstelling overhoudt de catalogus is, is waar en niet waar. Een tentoonstelling is een ephemeer verschijnsel en een goe de catalogus houdt de beelden vast. Het voordeel is ook dat men vaak naar genres heeft gerang schikt en door het rangschikken soms tot verbazende conclusies komt. Toegegeven dat een ten toonstelling een vluchtig fenomeen is, kan zij toch aanleiding geven tot gedachtenassociaties die een aan sporing tot nieuw onderzoek zijn. Deze zomer is in het Amsterdams Histo risch Museum een tentoonstelling gehou den van stadsgezichten onder de titel: Opkomst en bloei van het Noordneder landse stadsgezicht in de 17de eeuw. Wanneer dit nummer verschijnt wordt de expositie in Toronto gehouden in de Art Gallery of Ontario. De bedoeling van de tentoonstelling is een aspect van de Ne derlandse kunst te tonen, dat nog niet zo grondig is bestudeerd als de historieschil dering, het portret, het landschap, het stilleven en het genrestuk. Fritz beschrijft het stadsgezicht of straat gezicht als schilderijen met als voornaam ste thema het gezicht op een bepaalde stad of op de straten in de stad. In de kunstgeschiedenis komt ook het begrip veduta naar voren als het punt waarop de blik is gericht. In ieder geval kan de ar tistieke waarde van het schilderij los ge zien worden van de natuurgetrouwheid waarmee het onderwerp is afgebeeld. De Zuidelijke Nederlanden bezaten een veel rijkere schilderstraditie dan de noordelijke gewesten. Dat geldt ook voor de land schapskunst. Het landschap was gestof feerd met gebouwen en die gebouwen kregen bepaalde aandacht. De plaatwer ken van Vredeman de Vries leerden de kunstenaars de architectuur in hun omge ving te tekenen. Het topografisch gege ven werd vaak verrijkt met een illustratie van moraliserende aard of met uitbeelding van een bepaalde maand, als kalender dus. Voorbeelden hiervan zijn te zien bij Hans Bol, die in de tijd dat hij nog te Antwerpen werkte, de Grote Markt te Bergen op Zoom als achtergrond gebruikte voor een de ie unAcrc teyi Wnflenjr b/y'df onutr/wy ittjc /loodtp/jcmjU ^cfcni kyJtjmam ofte jjl Writ-eh

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1977 | | pagina 30