Boekbesprekingen Krteen woord op het papier De wereld van Wim Hofman Francisca van Vloten In 1977 publiceerde Wim Hofman Mijnheer Gregoor, het verhaal van een altijd bezige schrijver die zijn gedachten tot woord, zijn woorden tot beeld zag worden en vervolgens zijn zelfstandig geworden creaties niet meer kwijt raakte. Alleen onder de grond vond deze tovenaarsleerling nog rust. Heeft Wim Hofman een sombere kijk op het schrijverschap, of heeft hij een sombere kijk op zijn onderwerp: onze al te menselijke wereld? Mijnheer Gregoors gedachten kwamen via duizenden gangetjes zijn hoofd uit, renden door zijn nek, schouder, arm, hand en pen en krt: daar stond een woord op het papier. De woorden werden insecten die elkaar belaagden, de rust van de schrijver verstoorden en, toen hij naar hen sloeg, ook hem belaagden. Wim Hofmans creaties zijn niet zo gemakkelijk onder één noemer te brengen; onze wereld mag aan de basis ervan liggen, direct daarop volgt de fantasie. Hofman, de altijd maar bezige 'doodler', de schrijver die met zijn gedachten speelt tot zij woord of beeld worden, de kunstenaar wiens creaties een eigen leven gaan leiden voor wie ze beziet en die soms, al dan niet per toeval, een plaatsje vinden in het In zijn dankwoord aan het bestuur en de jury van de Jan Campert Stichting voor de Nienke van Hichtumprijs (1978) zei Hofman over het bekroonde boek Wim: "Het is geen vrolijk boek, want de kinderwereld is niet het vrolijke, kleurrijke, avontuurlijke, pijnloze wereldje zoals veel volwassenen dat zouden zien (en zoals al menig keer beschreven is). Het is dezelfde wereld van ons allemaal; een toestand waarin het meeste slecht is geregeld, waarin soms helemaal geen plaats is voor kinderen, en die eigenlijk helemaal anders in elkaar zou moeten zitten. In die zin is er niet veel verschil tussen boeken voor kinderen en boeken voor volwassenen. En misschien moet er ook niet veel verschil zijn Wij delen één wereld, Wim Hofman laat aspecten van die wereld in telkens wisselende perspectieven zien. "Boeken zijn voor mij stileringen van je eigen ervaringen", zei hij in 1974 in een interview. In Wim is de hoofdpersoon een eenzame jongen die vaak langs het Zeeuwse strand slentert en daar van alles verzamelt. Hij denkt en ziet veel. Wim bleef op de bank. In de kamer was het zo donker dat je niets kon zien, maar in zijn hoofd gebeurde van alles. Van alles was er te zien. Ook overdag zag hij in zijn hoofd de dingen haarscherp voor zich. Hij kon ze zo tekenen of beschrijven. En dat deed hij ook wel eens. Daar had hij zijn boekje voor. In zijn hoofd zag hij eigenlijk scherper dan gewoon, want dan had hij een bril nodig. "Zou dat wel eens ooit stoppen", vroeg hij zich af, "al dat gedoe in mijn hoofd?" Misschien was dat wat daar gebeurde wel het eigenlijke. En hij vroeg zich af of andere mensen dat ook hadden. Misschien was wat je gewoon de dag door meemaakte ook niet echt. Zat alles weer in het hoofd van een Bron: De Kleine Hofman, pag. 130. Opname voor VPRO-programma Lange-Jaap. reusachtig iemand. En misschien werd die iemand ook wel weer uitgedacht Het kan niet anders of het is een schets van de schrijver zelf. Leven Wim Hofman werd op 2 februari 1941 in Oostkapelle geboren. Zijn vader, ketelmaker bij de Schelde, werd het jaar daarop in Duitsland tewerkgesteld; zijn moeder keerde met Wim en diens oudere broertje terug naar haar geboortestreek Brabant. Na de bevrijding werd het gezin herenigd, het vestigde zich weer in zijn oorspron kelijke woonplaats Vlissingen. Wim kreeg nog drie broertjes. Zijn vrije tijd bracht hij aan het strand door, met rondzwerven, tekenen, kijken, lezen, voetballen en dromen. De watersnood ramp van 1953 was voor hem als een jongensboek. Omdat missionaris in Afrika worden hem een mooi beroep leek, begon hij, nog in 1953, aan een priesteropleiding aan het seminarie van de Witte Paters in Sterksel. Studies aan andere instituten volgden (Boechout bij Antwerpen, St. Charles bij Esch, Santpoort, Broomehall in Surrey, Leuven, en tenslotte Hoeven in Noord-Brabant.) Wim wandelde, las en tekende veel in die jaren, daarbij onder meer geïnspireerd door Lewis Carroll, James Joyce, Dylan Thomas, de Vijftigers en de Cobrabeweging. 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1991 | | pagina 34