Adequaat anticiperen. Het Zeeuwse waterschapsbestel en haar invloed op de vormgeving van de waterbeheersing Zetelverdeling huidig toekomstig ongebouwd (incl. pachters) 55 30 gebouwd 21 18 bedrijfsgebouwd (industrie) 24 16 ingezetenen 35 Deze tekst is geschreven naar aanleiding van een voordracht gehouden op 24 april 1991 voor het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschappen te Middelburg. De auteur dankt de aanwezige waterschapsbestuurders voor hun bijdrage in en stimulerende opmerkingen tijdens de discussie volgend op de voordracht. Voorts dankt hij Dr P. Schoonheim van de Zeeuwse Bibliotheek voor informatie die hij heeft toegezonden. Zeeland heeft zeer snel directe verkiezingen geïntroduceerd. De voor bereiding van de besluitvorming omtrent de zetelverdeling heeft meer tijd gevraagd. De uiteindelijke besluit vorming kwam met het verschijnen van het rapport De Voogd in een stroom versnelling en heeft slechts zes maanden nodig gehad. 7. Het waterschap zelfstandig? Het mag opvallend heten dat de besluitvorming over de organisatie van de kwaliteits- en zuiveringstaak zoveel meer tijd heeft gevraagd dan de besluitvorming over de zetelverdeling en verkiezingen. Volgens bepaalde theorieën over besluitvorming (Ostrom, 1990) nemen besluiten over bestuurs organisatie (wie mag wanneer besluiten over wat) veel meer tijd in beslag dan besluiten over wie doet wat. De verkla ring voor de 'tegenstrijdige' ontwikkeling in Zeeland is tweeledig. De vraag wie bepaalde taken krijgt raakt het thema van verantwoordelijkheden en bevoegdheden en het aantal betrok kenen is sinds de WVO sterk toe genomen. Hierbij kan naast provincie en gemeenten gedacht worden aan verschillende milieuorganisaties. Door actieve mobilisatie van diverse belangen zijn de waterschappen er in geslaagd het kwaliteits- en zuiverings- beheer in eigen hand te houden. Op het onderwerp 'verkiezingen' hebben de Zeeuwse waterschappen zich moeten neerleggen bij het provinciale verlangen naar directe verkiezingen. Ten aanzien van de zetelverdeling evenwel zijn de waterschappen er in geslaagd om een behoorlijk aantal zetels te behouden. Ondanks het feit dat het water schapsbestel de laatste decennia in hoge mate verweven is geraakt met overige organen van openbaar bestuur en andere beleidsterreinen, heeft dit - althans in de provincie Zeeland - niet geleid tot ernstige inperking van de zelfstandigheid waarmee de water schappen beleids- en besluitvorming inzake het waterbeheer in brede zin kunnen aanpakken. Dit heeft te maken met de kracht waarmee de traditionele belanghebbenden hun gemeen schappelijk belang behartigen, alsmede met de adequate wijze waarop zij hun taken vervullen. Sterker nog, het blijkt dat de Zeeuwse waterschappen tijdig en zinvol hebben ingespeeld op veranderingen in de politiek-bestuurlijke en maatschappelijke omgeving. LITERATUUR Beekman, A.A., Onze waterkeringen (Zutphen, 1932). Giljam, M.J., "Het waterschapsbestel op Tholen en St.Philipsland na de Tweede Wereldoorlog", in: Zeeuws Tijdschrift, jrg.41 nr.5 (1991 HTK, Handelingen Tweede Kamer 1976-1977, nr.14480, nrs.1-2. Kroon, J., Waterschappen worden gemoderniseerd. Waterschapswet betekent officiële erkenning van bestaansrecht van de 'boerenrepublieken', in: NRC-Handelsblad, 13 november 1990. Notulen Provinciale Staten Zeeland, zittings periode 1987-1991, 39e vergadering, 28 maart 1991 Ostrom, E., Governing the Commons. The evolution of institutions for collective action, Cambridge/Mass., 1990. Rapport UvW, Unificatie waterschaps reglementering, rapport Commissie Unificatie Waterschapsreglementering, Unie van Waterschappen, 1971. Rapport Coördinatiegroep, Waterhuishouding en planvorming, rapport Coördinatiegroep Integraal Waterbeheer, provincie Zeeland, 1985. Rapport Kranenburg, Het waterschap en zijn toWaterschapsfinanciën, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1967. Rapport De Voogd, De bakens verzet, rapport werkgroep Waterschapsbestuur Zeeland, november 1990. Rapport Werkgroep, Bestuurlijke organisatie waterkwaliteitsbeheer, Rapport Werkgroep Waterzuiveringsbeheer Zeeland, oktober 1978. Sneep, J.C., Het waterschapsbestuur. Kanttekeningen bij de ontwikkeling van het waterschap tot functionele representatie democratie, Deventer, 1980. Statenvoorstel, Aanpassing van de samen werking tussen waterschappen, Statenvoorstel provincie Zeeland, nr.ll-275, 24 juni 1988. Statenvoorstel Provincie Zeeland, nr.ll-1000, 28 maart 1991 Studie taken, Studie naar de traditionele taken van de Zeeuwse waterschappen, studiecommissie Traditionele taken van de Zeeuwse waterschappen, provincie Zeeland, augustus 1985. Verslag studiedag, Waterzuivering in Zeeland verslag studiebijeenkomst, 2-3 april 1971, z.p. Zeeland. Waterkwaliteitsplan Zeeland, Statenstuk nr.ll-1081, juni 1986. Werkgroep Bestuurlijke Organisatie, Advies aan Gedeputeerde Staten, 11 mei 1981 (Werkgroep Bestuurlijke Organisaties Waterkwaliteitsbeheer). Zeeuws Waterschapstel, Het-, Statenstuk nr.ll-1246, provincie Zeeland, februari 1987. Waterschapsbestuur Walcheren bi/een. 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1992 | | pagina 19